Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omnibouncer till Nikon SB600 blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

twinmom

Medlem
Köpte en SB 600 idag och på Cyberphoto säljer de en Omnibouncer.En vit plast huva som mjukar upp blixten.
Ringde till Expert för att kolla priser men de tycker att en sådan är helt onödig för det finns ju en liten plastskiva man kan dra fram över blixten. (den som sitter på blixten från början.

Är det ett vettigt inköp av en Omnibouncer eller? Jag tar rätt mkt barnfoto inomhus.

tacksam för hjälp

(Nikon d50)

Jag köpte en när jag köpte min sb800 men det ingick en orginal. Den är bra att ha men jag har alltså två nu. Antar att det är samma mått om du vill köpa den.

Ju längre från blixten du sätter något halvtransparent, typ omnibouncer, ju större yta och mildare ljus får du. Det är därför omnibouncern inte är platt ovanpå blixthuvudet.

Visst har du nytta av den om du tar porträtt. Den gör dock ingen synbar nytta alls om avståndet blir stort. Då får man tillgripa soft-box men det är en annan historia.

/AnWi

Om jag förstått det hela rätt är plastskivan man kan dra ut endast tänkt för att sprida ljuset för brännvidder ner till 14mm, alltså inte för att mjuka upp ljuset.

Jag har själv en Omni Bouncer men har helt slutat att använda den. Tanken är ju att man ska rikta blixthuvudet snett uppåt och att plastkoppen skall sprida ljuset så att det blir mjukare.

I en tidigare tråd här på FS visade jag hur jag gör i stället. Enkelt och bra mycket billigare.

Vinkla blixthuvudet snett uppåt.
Klipp till en bit vitt papper i lämplig storlek.
Fäst det med en gummisnodd runt blixthuvudet.

Fungerar minst lika bra och stjäl inte lika mycket ljus som en Omni Bouncer gör.

Se vidare på denna tråd och exempelbilder längre fram i tråden.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16670&perpage=15&pagenumber=2

dovearea skrev:
Om jag förstått det hela rätt är plastskivan man kan dra ut endast tänkt för att sprida ljuset för brännvidder ner till 14mm, alltså inte för att mjuka upp ljuset.

Så har jag förstått det också.

kent.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto