Annons

Omnibounce utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Hur brukar Ni göra vid porträttfoto utomhus med upplättningsblixt rakt på.
Omnibounce av eller på?

Jesper

Brukar dra ner blixten 2/3, eller ett helt steg. Ev. dra upp vidvinkelskivan och vinkla blixten snett uppåt. Bouncern tar så väldigt mycket utomhus (där man ofta har högre bländare / snabbare sluttid (EX-blixtar)

Gör ingen direkt nytta utomhus..Eftersom omnibouncern är konstruerad för att vinklas. Blixten bara matar på mera kräm..

Bäst är att som Christan säger, dra ner 1 steg, kanske mer, allt beroende på ljussituationen.

Jag tycker att den mjukar upp blixten på ett sätt jag gillar, den sprider ljuset bättre. (jag vet att detta kan vara ren illution och välvilja från min sida då många säger att detta inte stämmer)
Jag brukar också dra ner den något steg.
Sen är jag också bekväm av mig :)

Senast ändrad:
Mjukt ljus får man bara genom att förstora ljuskällans yta. Omnibouncerns princip är att den sprider ljuset utanför blixtens ljusvinkel så att en delmängd av ljuset kan reflekteras från omkringliggande objekt som väggar och tak.

Finns det inget att reflektera i gör den ingen nytta alls, förutom den ytterst lilla förstoring av ljuskällans yta den ger genom att den är lite större än blixtens egen front. Men det är inte mer än ett par procent. Däremot gör den att blixten drar mer ström, så utomhus gör den mer skada än nytta.

Jeppe skrev:
Gör ingen direkt nytta utomhus..Eftersom omnibouncern är konstruerad för att vinklas. Blixten bara matar på mera kräm..

Bäst är att som Christan säger, dra ner 1 steg, kanske mer, allt beroende på ljussituationen.

Jo, jag har hittils gjort som Christian säger men har sett att en del fotografer har bouncern på.
Verkar vara lite olika skolor här. Som med det mesta inom fotografin... :)
Jesper

jimh skrev:
Mjukt ljus får man bara genom att förstora ljuskällans yta. Omnibouncerns princip är att den sprider ljuset utanför blixtens ljusvinkel så att en delmängd av ljuset kan reflekteras från omkringliggande objekt som väggar och tak.

Finns det inget att reflektera i gör den ingen nytta alls, förutom den ytterst lilla förstoring av ljuskällans yta den ger genom att den är lite större än blixtens egen front. Men det är inte mer än ett par procent. Däremot gör den att blixten drar mer ström, så utomhus gör den mer skada än nytta.

Det är så jag trott att det funkar.
Det hör man ju på namnet.. "Bouncer".. :)
Tack för Era svar!

Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar