Annons

Ominstallation och Lightrrom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Säker på att denna fråga vart uppe tidiagre, men kan inte finna länken.

Jag måste ominstallera min dator. Bilderna har jag dels på extern dator och dels på en NAS disk.

Min fråga gäller på vilket sätt jag tar med mig Lightroom med databas till min ominstallation så att bilderna hittas.

Är det så enkelt att jag kan ta en backup spara på min extern disk och efter ominstallation bara köra igång?
Var ligger databasen och vad heter den?

Hoppas någon kan leda mig i denna osäkra manöver.... :)

Med vänliga hälsningar Michael
 
lcat

Du ska leta reda på katalogen (lcat), den ligger troligen i "dina bilder" om du inte har lagt den på någon annan plats.
Kopiera den och lägg tillbaka på samma ställe efter ominstall. så borde det funka.
 
Hej

Säker på att denna fråga vart uppe tidiagre, men kan inte finna länken.

Jag måste ominstallera min dator. Bilderna har jag dels på extern dator och dels på en NAS disk.

Min fråga gäller på vilket sätt jag tar med mig Lightroom med databas till min ominstallation så att bilderna hittas.

Är det så enkelt att jag kan ta en backup spara på min extern disk och efter ominstallation bara köra igång?
Var ligger databasen och vad heter den?

Hoppas någon kan leda mig i denna osäkra manöver.... :)

Med vänliga hälsningar Michael

Lightroom 3 och Windows:

Du behöver filen "Lightroom 3 Catalog.lrcat" som innehåller databasen och mappen "Lightroom 3 Catalog Previews.lrdata" som innehåller renderade förhandsgranskningar av dina bilder.

Du bör hitta dem under My Pictures\Lightroom
 
Lightroom 3 och Windows:

Du behöver filen "Lightroom 3 Catalog.lrcat" som innehåller databasen och mappen "Lightroom 3 Catalog Previews.lrdata" som innehåller renderade förhandsgranskningar av dina bilder.

Du bör hitta dem under My Pictures\Lightroom


Tack jag har hittat dem både *.lrcat och *.lrdata, men finner också lite andra filer som tex *.lrdb.
Är det säkrast att ta med alla filerna eller dem behövs inte.

Tackar på förhand
 
Jag tror lrdb var den ändelse som Lightroom använde i version 1 så de bör du kunna hoppa över om du kör en senare version.

Förutom katalog-filen och dina bilder så kan du vilja kopiera över dina presets.

På min dator ligger de i min användarmapp AppData\Roaming\Adobe\Lightroom

Denna mapp är dold som default men om du slår på visning av dolda mappar och filer bör du se den i utforskaren.

Du kan även öppna upp mappen innifrån LR med Edit-Preferences-Presets knappen show lightroom presets folder.

Har du bara Adobes default presets behöver du inte bry dig om detta men om du likt mig har en hel drös med presets för utskrifter, bildbehandling så måste du kopiera dessa.
 
Jag tror lrdb var den ändelse som Lightroom använde i version 1 så de bör du kunna hoppa över om du kör en senare version.

Förutom katalog-filen och dina bilder så kan du vilja kopiera över dina presets.

På min dator ligger de i min användarmapp AppData\Roaming\Adobe\Lightroom

Denna mapp är dold som default men om du slår på visning av dolda mappar och filer bör du se den i utforskaren.

Du kan även öppna upp mappen innifrån LR med Edit-Preferences-Presets knappen show lightroom presets folder.

Har du bara Adobes default presets behöver du inte bry dig om detta men om du likt mig har en hel drös med presets för utskrifter, bildbehandling så måste du kopiera dessa.

Tack ... mina presets hade jag totalt glömt. Känns som jag börjar få koll på omistallationen. Planerar göra den i helgen.

Tack alla för att ni hjälpt mig ... Michael
 
Det räcker med att du har den senaste katalogfilen, lrcat + alla bilder förstås.
LR kommer automatiskt generera nya previews, så du behöver inte kopiera .lrdatafilen.

Efter en installation kanske bilderna får en annan sökväg, får de det är det bara att i LR efter ominstallationen klicka ut var toppmappen ligger, så hittar LR resten.

Lotta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.