Annons

Omgruppering i kameraväska.

Produkter
(logga in för att koppla)

Insikt

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag funderar på att "sidogradera" mig ett Canon 70-200 4L usm.

Är hyffsat nöjd med mitt nuvarande kit;
600d
50mm, 1.4 Canon
17-50, 2.8 Sigma
70-300 Tamron

Använder 50mm gluggen och Sigman väldigt mycket, men är något osäker på telezoomen från Tamron. Omfånget är bra, men tycker att det är lite väl mörkt i sig.. Min fundering ligger i att detta objektiv har bildstabilisering vilket jag uppskattar, medans 70-200L saknar det.

Jag fotograferar mest på konserter där det är dåligt ljus. Sitter oftast nära scenen så stabilisering borde inte vara några problem, och dessutom så kör jag med 1/100-1/125 slutartid ändå.

Vad hade ni gjort? Uppgraderat Tamronen till Canons L tele, eller behållt det som det är? Det borde ju vara ganska stor skillnad ändå, kan man tycka?

Skillnad i pris varierar på ett par tusenlappar bara så det är inga problem..

Tack för svar.

Jag tror nog att ett 85/1,8 eller så skulle ge mer valuta för pengarna än ett 70-200/4. Det ger dig alltså mer än två steg kortare slutartider, får du 1/100 med f/4 får du ca 1/400 med f/1,8.

Över huvud taget skulle jag vara rätt tveksam till att köpa ett f/4 utan stabilisering. 1/100 är långt med 200 mm utan stabilisering. Jag har själv ett 300/4 utan stabilisering och det saknar jag ofta...

Tack för svar.

Jag har faktiskt inte tänkt på fasta gluggar alls egentligen då jag finner mig ganska bekväm med zoom på spelningar. Jag kör mitt 50mm med "6-star" filter för skojs skull mest. Blir ganska fräcka bilder av det. Men visst, det är ju sant. De släpper in mer ljus, bara svårt att komponera ordentligt.

Har stort sett kommit fram till att jag lägger undan pengarna och kör med Tamron sålänge.

Tack för tips dock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar