Annons

Omfång. Starka färger = Utbrända färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Hej där!

Jag fotar oskärpa närbilder och gärna färgrika sådana. När det är skarpa färger blir de rätt lätt utbrända som en överexponering. Istället för än jämn fin övergång ger det en skarp kant, vilket jag inte vill ha. När det är flera starka färger på olika ställen i bilden kan jag (någon annan kan säkert) använda mig av att att byta ljusmätning. Det känns som att omfånget inte räcker till.

Det går att rädda upp lite i camera RAW men det påverkar bilden för mycket tycker jag. Jag skulle bara vilja skjuta och inte påverka färgernas nyanser. Ändrar jag dessa ändras också kanten till nästa färg.

Jag har nu en Canon 5D mark II.

Någon som har teknikmässiga tips? Skulle även en uppgradering till mark III hjälpa?

Tusen tack på förhand!
 
Har du en skärm som visar cirka Adobe RGB eller visar den mindre? Om du har en som visar Adobe RGB ser du att speciellt blommor kan ha mycket intensiva färger. Det kan också vara målade ytor mm.
I Photoshop och LR kör nog de flesta av oss med ProPhoto RGB som är den största färgrymden.

Skall man sedan göra en utskrift kan man behöva reducera de mest intensiva färgerna till något som ryms i Adobe RGB. Detta är lite manuellt pill med att dra ner intensiteten och ljuset i de färger som klipper om man kör en softproof med rätt profil för det papper och den skrivare man skall använda.

Skall man sedan köra ut som en jpg med 8-tbitars sRGB för nätet måste man krympa ner färgrymden ytterligare för att få plats i denna ganska begränsade färgrymd.
Det kräver ändå mer pill med färgreglagen och koll i softproof.

Jag misstänker Stefan Olsson kan ge dig fler tips om hur du bör gå tillväga.

Man har egentligen 2-val. Det ena är att inte bry sig och låta konverteringen trycka in bildens nyanser i den mindre färgrymd som färgprofilen medger. Det leder som du själv konstaterar ofta till oanade och konstiga färgövergångar och något som liknar utbrända detaljer.

Den andra metoden är att själv försöka reducera de nyanser som ligger utanför den färgprofil man skall konvertera till. Det i sin tur är lite pillligt och man får laborera med verktygen i fliken HSL i Lightroom och Color.

Stefan har om jag minns rätt skapt en action för detta till Photoshop.
 
Jag förstår inte frågan exakt, men det verkar som om du överexponerar, åtminstone i någon kanal. Då är det bara att sänka exponeringen.


"Utbränt" brukar ju betyda helt vitt, alltså att värdena för rött, grönt och blått är för stora - allihop.
Jag gissar att dina bilder är såpass monokroma att värdet för en av färgkanalerna blir för stort medan de andra är långt därifrån. Titta på RGB-histogrammet.

Kamerans ljusmätare lockar dig att överexponera, eftersom ljusmätningen räknar på ett genomsnitt (i någon mening) av kanalernas värde. Det är åtminstone vad jag tycker att det brukar se ut som. En utbränd pixel med bara rött har (R,G,B)=(256,0,0) och det motsvarar väl på ett ungefär (R,G,B)=(85,85,85) för ljusmätaren. Det är egentligen lite krångligare beräkningar, men du fattar principen.

Av samma anledning måste man underexponera rejält vid infraröd fotografering. De blå och gröna kanalerna är bortfiltrerade och innehåller ingenting då. Hela bilden består av rött.

Om du inte är nöjd färgbalansen kan du dämpa någon färg med gamla hederliga färgfilter,så att du får ljus in till sensorn med lite jämnare färgfördelning. Sådana filter kan du hitta begagnade till mycket låga priser, eftersom många verkar tro att de inte behövs nuförtiden.
 
Någon som har teknikmässiga tips? Skulle även en uppgradering till mark III hjälpa?

Tusen tack på förhand!

Jag har både 5DMKII och 5DMKIII. Det är ingen skillnad på den punkten. Min mening är att 5DMKIII exponerar mycket bättre och har en lång rad andra fördelar.
Fast om du har kameran inställd på Adobe RGB är det ingen märkbar skillnad. Båda kan producera nyanser som ryms i ProPhoto RGB men inte i Adobe RGB och absolut inte i sRGB-8bitar.
Detta är ett generellt problem som inte har med kameran att göra.

Ta en titt på den här länken och se hur lite av det vårt öga kan uppfatta som ryms i sRGB.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Cie_Chart_with_sRGB_gamut_by_spigget.png

Blommor mm. ligger ofta inom det lila, röd/orange eller gröna området som sRGB inte kan återge.
Då måste dessa nyanser tryckas in i vad profilen kan återge. Det är detta som skapar problemen.
Enda sättet att hantera problemet är att själv korrigera så de passar in i den nya profilen med minsta möjliga negativa effekter.
 
Jaha - det låter ju rimligt. Fel tolkning av mig.

I så fall är det väl enkelt testat genom att generera två olika .jpg från en råfil, en med sRGB och en med AdobeRGB. Skillnaden borde vara tydlig.
 
Jaha - det låter ju rimligt. Fel tolkning av mig.

I så fall är det väl enkelt testat genom att generera två olika .jpg från en råfil, en med sRGB och en med AdobeRGB. Skillnaden borde vara tydlig.

Jovisst kan man göra det. Fast det löser ju inte problemet. Man kommer kunna se att Adobe RGB klipper mindre och sRGB klipper mer.
Nu finns det väl ingen web browser som i standard hanterar Adobe RGB och få som har en skärm som klarar den profilen. För utskrifter är det vad en bra fotoskrivare klarar. Min skärm klarar drygt Adobe RGB i vissa nyanser och lite mindre i andra.
ProPhoto RGB finns det ingen skärm som kommer i närheten av.

Jag har tagit några skärmdumpar som simulerar vad jag ser.
Den första är med ProPhoto RGB. Den klipper inte någonstans i soft proofing. Nu kommer ni inte se de färger som originalet har eftersom varken min skärm eller ändå mindre denna jpg kan återge det.
Den är redan krympt till 8-bitars sRGB.
Vad ni kan se är att det inte är någon varning där färgen klipper. Vad man ser är att vissa områden är röda men saknar detaljer. Det beror på att jpg inte kan visa de nyanser som finns i bilden utan översätter allt till det bästa den kan visa.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3157638.htm

Nästa bild är en skärmdump av färgprofilen för min skrivare med Adobe RGB och Supreme gloss.
Det rödmarkerade är vad min skrivare inte klarar utan bör anpassas.
Det är en stor del av det röda och en del av det gula som ligger på gränsen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157639.htm

Den sista är en konvertering till sRGB.
Här klipper det både i rött och gult så det står härliga till.
Att hantera detta så man får en snygg 8-bitars jpg kräver mycket trial and error.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157640.htm
 
Den andra metoden är att själv försöka reducera de nyanser som ligger utanför den färgprofil man skall konvertera till. Det i sin tur är lite pillligt och man får laborera med verktygen i fliken HSL i Lightroom och Color.

Stefan har om jag minns rätt skapt en action för detta till Photoshop.


Det är ju inte problem med att bilden är för ljus, problemet ligger i att kameran har registrerat färger som ligger utanför det omfång som sRGB eller Adobe RGB kan hantera. Därför är rekommendationen att underexponera en rätt dålig lösning. Däremot fungerar det utmärkt att fotografera i råformat och sedan konvertera till Prophoto RGB.

Problemet blir ju sedan om man vill ha ner bilden i en rimligare färgrymd, som till exempel Adobe RGB. Jag använder ett makro som skapar en mask baserad på hur mättade färgerna är. Du kan läsa mer om den tekniken i denna artikel. http://sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden Där hittar du också ett makro du kan ladda ner.
 
Det är ju inte problem med att bilden är för ljus, problemet ligger i att kameran har registrerat färger som ligger utanför det omfång som sRGB eller Adobe RGB kan hantera. Därför är rekommendationen att underexponera en rätt dålig lösning. Däremot fungerar det utmärkt att fotografera i råformat och sedan konvertera till Prophoto RGB.

Problemet blir ju sedan om man vill ha ner bilden i en rimligare färgrymd, som till exempel Adobe RGB. Jag använder ett makro som skapar en mask baserad på hur mättade färgerna är. Du kan läsa mer om den tekniken i denna artikel. http://sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/hantera-fargmattnaden Där hittar du också ett makro du kan ladda ner.

Tack för stödet Stefan. Jag vet du brukar fånga upp liknande trådar förr eller senare.
Jag hoppas jag inte gått bort mig i mina försök att förklara problemet tidigare i tråden.
Det är en sak att själv förstå bekymret och ett annat att försöka ge andra samma insikt.

Jag provade på skoj att reducera min bild så den inte klipper i sRGB. Det blir en bild som inte alls är lika kul som den jag ser i ProPhoto.Jag får en bild som visar detaljer i alla delar av rött och gult men mycket av bildens intensitet är förlorad.
Kan man få både och eller är det priset man får betala för att behålla detaljerna?
 
Jag misstänker Stefan Olsson kan ge dig fler tips om hur du bör gå tillväga.

Man har egentligen 2-val. Det ena är att inte bry sig och låta konverteringen trycka in bildens nyanser i den mindre färgrymd som färgprofilen medger. Det leder som du själv konstaterar ofta till oanade och konstiga färgövergångar och något som liknar utbrända detaljer.

Den andra metoden är att själv försöka reducera de nyanser som ligger utanför den färgprofil man skall konvertera till. Det i sin tur är lite pillligt och man får laborera med verktygen i fliken HSL i Lightroom och Color.

Stefan har om jag minns rätt skapt en action för detta till Photoshop.
Det har han redan gjort i tex denna tråd.
En fantastiskt bra tråd när man inte förstår.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149097
 
Det har han redan gjort i tex denna tråd.
En fantastiskt bra tråd när man inte förstår.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149097

Tack Erik,
Förmodar det alltid finns en gammal tråd som redan förklarar saken. Problemet är att hitta den.
Tur vi inte talar smuts på sensorn för då hade vi haft 100 trådar som förklarade det hela.
Om man läser MC tidningar följer de ungefär samma artiklar varje år. Förberedaa hojen för våren. Att tänka på vid första turen. Däckstestester. Att tänka på vid långsemestern med hojen.
Touring i Europa.
Ja ni fattar poängen. Det samma verkar gälla en mängd olika specialtidningar.
Så ämnet har avhandlats tidigare och nu dyker det upp igen.
Jag tror inte det är fel att svara på det igen. Lite nya frågor och infallsvinklar ger nya svar och förtydliganden.
Nu har du postat den gamla tråden vilket är utmärkt. Nu har alla 2 källor att ösa ur.
Så vi får hoppas dessa båda tillsammans lyckas ge alla en förståelse för ett område som är tekniskt svårt att hantera även om det kanske inte är så svårt att förstå.
Detta är den bild jag har kvar när jag anpassat den efter sRGB-8bitar.
Det innebär att en en färgstark och intressant bild slutar som en mer detaljrik men ganska trist bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157705.htm

Nu tog jag en ganska extrem bild från början och resultatet kan nog i de flesta fall bli betydligt bättre.

Jag vet inte om Stefan har några bra tips utifrån mina exempel/misstag. Jag vill verkligen inte påstå att jag är någon mästare på att trycka in en bild i en betydligt mindre färgprofil. Det är grymt svårt tycker jag.
 
Det innebär att en en färgstark och intressant bild slutar som en mer detaljrik men ganska trist bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3157705.htm

Nu tog jag en ganska extrem bild från början och resultatet kan nog i de flesta fall bli betydligt bättre.

Jag vet inte om Stefan har några bra tips utifrån mina exempel/misstag. Jag vill verkligen inte påstå att jag är någon mästare på att trycka in en bild i en betydligt mindre färgprofil. Det är grymt svårt tycker jag.

Idén bakom makrot är ju att skapa en mask som skyddar bleka färger, så att de inte påverkas, samtidigt som de mättade färgerna kan justeras. Det finns också ett annat makro, som gör det möjligt att höja färgmättnaden i de bleka färgerna, utan att påverka de mättade färgerna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar