Annons

Omdöme på säljare/köpare på Fotosidans pryltorg

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Till skillnad från andra torg, finns här en massa annan information om säljaren eller köparen som kan användas som omdömen. Om en fotograf med 20-40 publicerade bilder varit medlem här i tre år och skrivit hundratals inlägg i forumet, så har jag litet svårt att tro att den personen är en bedragare. Om jag däremot skulle handla av någon som registrerat sig samma dag annonsen kommer ut och inte gjort några inlägg, publicerat några bilder eller skrivit om sin utrustning, skulle jag kanske vara mera misstänksam.

Jag tycker alltså inte att omdömen behövs.

Per.
 
Även proffsiga fotografer kan vara dåliga säljare. Med det menar jag inte att de är bedragare, snarare att de är dåliga på att packa, brister i kommunikation, etc. Dessa faktorer skulle åtminstone jag vara intresserad av innan jag gör en affär.
 
Till skillnad från andra torg, finns här en massa annan information om säljaren eller köparen som kan användas som omdömen. Om en fotograf med 20-40 publicerade bilder varit medlem här i tre år och skrivit hundratals inlägg i forumet, så har jag litet svårt att tro att den personen är en bedragare. Om jag däremot skulle handla av någon som registrerat sig samma dag annonsen kommer ut och inte gjort några inlägg, publicerat några bilder eller skrivit om sin utrustning, skulle jag kanske vara mera misstänksam.

Jag tycker alltså inte att omdömen behövs.

Per.

Precis så jag tänker. Gör en liten research om säljaren om det inte går att göra affärer mellan fyra ögon.
 
Behövs inte omdömen, utan man ser ju på profilen om det är någon vettig. Tyvärr är hälften av annonserna numera fantasier utan verklighetsförankring
 
Till skillnad från andra torg, finns här en massa annan information om säljaren eller köparen som kan användas som omdömen. Om en fotograf med 20-40 publicerade bilder varit medlem här i tre år och skrivit hundratals inlägg i forumet, så har jag litet svårt att tro att den personen är en bedragare. Om jag däremot skulle handla av någon som registrerat sig samma dag annonsen kommer ut och inte gjort några inlägg, publicerat några bilder eller skrivit om sin utrustning, skulle jag kanske vara mera misstänksam.

Jag tycker alltså inte att omdömen behövs.

Per.


Har lite samma känsla som Per
jag brukar kolla om personen ifråga är väldigt aktiv samt hur länge han/hon varit medlem.
Än så länge har det gått bra ta i trä.
Känns fortf betydligt seriösare här än på Blocket
 
Även proffsiga fotografer kan vara dåliga säljare. Med det menar jag inte att de är bedragare, snarare att de är dåliga på att packa, brister i kommunikation, etc. Dessa faktorer skulle åtminstone jag vara intresserad av innan jag gör en affär.

Tror du verkligen att en proffsig fotograf skulle packa t.ex. optik slarvigt. Jag tillåter mig att tvivla. Brister i kommunikation kan du säkert lätt få en uppfattning bara genom att ha brevväxling innan affären görs upp. Går det inte bra, är det ju bara att hoppa av. Dessutom ser man, tycker jag, lätt av några foruminlägg eller bildomdömen hur en person kommunicerar.

Jag vidhåller att det är lätt att bilda sig ett omdöme (vad gäller en ev affär) om en medlem här på forumet, utan formella omdömen.

Dessutom offrar ju vederbörande sitt anseende på forumet om hon lurar någon.

Per.
 
Jag vidhåller att det är lätt att bilda sig ett omdöme (vad gäller en ev affär) om en medlem här på forumet, utan formella omdömen.

Ja, förutsatt att denne har varit aktiv på forumet och det finns foruminlägg och så. En aktiv diskuterare och fotouppladdare kan alltid förstärka intrycket han/hon ger, genom sinä inlägg och foton. Men jag har precis gjort ganska så stora affärer med ganska nya medlemmar som inte varit aktiva på forumet och inte laddat upp bilder. Ändå gick det hur bra som helst, konstigt va? Alla kanske inte skriver i FS-forum fastän de är seriösa människor ändå, har denna tanke slagit in? :) Det var säljaromdömen jag efterfrågade, inte omdömen på hur bra de är att diskutera i ett internetforum eller hur bra de är som fotografer.

Jag vidhåller att säljaromdömen liknande Traderas, skulle underlätta. På vilket sätt skulle de försvåra?
 
När jag gör affär med någon så RINGER jag och pratar med personen i fråga och gör mig en bild är jag osäker så struntar jag i det hela jag tror inte att man behöver det som Tradera har med omdöme man kan se också hur länge personen varit medlem + ringa eller träffas går inte det så strunta i affären det går fler tåg.
 
Fattar inte vad omdömen skulle orsaka för problem

Förklara någon för mig, varför är alla gubbar här emot omdömen på pryltorget? Är de bara allmänt griniga pga vädret, eller finns det något bra skäl till att det inte ska finnas omdömen? ;)
 
Jag vidhåller att säljaromdömen liknande Traderas, skulle underlätta. På vilket sätt skulle de försvåra?

Jag skrev inte att de skulle försvåra, jag skrev att jag inte tycker att de behövs! Självklart behöver inte säljaren vara flitigt publicerad för att vara en bra säljare, jag hävdade att de som publicerar mycket får svårare att dölja sig.

Ju fler funktioner som finns, desto större chans att något är trasigt eller felanvänt. De kostar dessutom arbete och/eller pengar att implementera och underhålla. Det tycker jag är skäl nog.

Har någon blivit lurad här på FS av en säljare?

Per.
 
I flera av de forum där jag brukar vara inne på finns det så kallade omdömen för affärsuppgörelser, där köpare och säljare kan lämna omdömen om varandra.
Varför finns det inget sådant på Fotosidan.se, tänk vad smidigt det vore att kunna se redan i början av en affärs fundering hur motparten har reagerat.

I dags läge är man ju rätt skraj för att t ex. betala i förskott eller skicka prylarna för betalningen är insatt på kontot. Hade vi en en omdömes lista så skulle detta förenkla tillvaron för många oroliga själar. Själ har jag bara positiva erfarenheter av folk på Fotosidan. Blocket, Tradera mf. Men det är ju också för att man har en bra mag känsla och lite finger känsla.
Men den dagen då man kanske är lite för blåöggd kommer närmare, så känns det i varje fall med den attityden på vissa säljare/annonser. Jag vill bara skriva till de säljare som jag har köpt prylar av så finns det inget att klaga på tvärt om enbart positiva omdömen.
 
I flera av de forum där jag brukar vara inne på finns det så kallade omdömen för affärsuppgörelser, där köpare och säljare kan lämna omdömen om varandra.
Varför finns det inget sådant på Fotosidan.se, tänk vad smidigt det vore att kunna se redan i början av en affärs fundering hur motparten har reagerat.

I dags läge är man ju rätt skraj för att t ex. betala i förskott eller skicka prylarna för betalningen är insatt på kontot. Hade vi en en omdömes lista så skulle detta förenkla tillvaron för många oroliga själar. Själ har jag bara positiva erfarenheter av folk på Fotosidan. Blocket, Tradera mf. Men det är ju också för att man har en bra mag känsla och lite finger känsla.
Men den dagen då man kanske är lite för blåöggd kommer närmare, så känns det i varje fall med den attityden på vissa säljare/annonser. Jag vill bara skriva till de säljare som jag har köpt prylar av så finns det inget att klaga på tvärt om enbart positiva omdömen.


Helt klart är det inget svårt att göra en omdömeslista och dom som är ärliga borde inte ha ngt att invända mot det. Jag vill ju själv inget hellre än att folk ska lita på mig direkt så affären blir snabb och smidig utan en jäkla massa research var gång. Sen att jag aldrig varit oroligt här på FS är en annan femma, förr eller senare kanske man åker på en blåsning för att man är godtrogen även här.

Blocket drar jag mig för nu efter alla idioter som tror man är dum i huvudet och vill sälja en d3s för 8k och skriver att dom flyttat till UK nyligen. Jag skickade ett riktigt hatmail tillbaka och då skriver han att om jag fortf är intresserad så ska jag föra över pengar haha
vadå automatiserat mail!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.