ANNONS
Annons

Om vådan av att handla i fel ordning...

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Här kommer en liten "sedelärande historia"...

Jag har byggt upp en digital utrustning under senaste året. Jag började med en EOS30D med batterigrepp, dessa följdes under hösten bl a av ett 70-200/4L, ett objektiv som jag är mycket nöjd med. Men eftersom jag mest fotograferar landskap och senare tänkt skaffa stativ (både tre- och enbens, enbenaren tänkt som "fattigmans-IS") köpte jag även stativfästet till objektivet eftersom jag direkt "förstod" att för att få en bra balans var detta en nödvändighet. Dyrt som skam var det men OK...

För cirka två veckor sedan köpte jag mina stativ. Det blev Scandinavian Photo:s jubileumskit bestående av ett 055 CLB med ett trevägshuvud 804RC2; enbensstativet är ett 680B med en liten kulled, en 484RC2, samtliga prylar av fabrikat Manfrotto. Jag är nöjd med prylarna men har bara hunnit testa lite snabbt med normalzoomen på kameran.

Ikväll hade jag tid att testa lite mer; sätter på telezoomen och upptäcker snabbt:

Trevägshuvudet och stativfästet går inte att använda ihop om jag har batteripacken på kameran! Antingen tar en av spakarna i batteripacken eller om jag vrider alltihop 90 grader så tar spaken som låser snabbfästet i batteripacken. Jag får det inte att funka... Så jag testar hur stabilt det blir om jag istället fäster direkt i kameran; jo, det verkar funka fint... Hur går det då med enbenaren? Jo, där passar det men när jag monterar i stativfästet istället för i kameran så blir greppet för att nå zoomringen så konstig att det funkar inte av den anledningen. Hur funkar det då att fästa direkt i kameran? Jo, tack bra...

Stativfästet ligger nu i pryllådan, en dyrköpt erfarenhet. Nej, det är inte till salu, jag har tänkt att behålla objektivet länge och man vet aldrig vad det dyker upp för stativ i framtiden... ;-)

Vad är min läxa av detta? Köp inget innan behovet verkligen finns och testa då noga att teori och praktik stämmer överens! Och om någon funderar på samma prylar, se ovan...!

/Per

Jag har ett Sigma 70-200 med stativfäste och en 20D med batterigrepp, samma problem med stativet ett Manfrotto 728 med fast videohuvud och
anfrotto 680 enbensstativ..
Men sätter på stativfästet först i stativet och sedan sätter jag den på kameran fastsatta objektivet i stativfästet. LIte omvänt alltså men funkar.

Alternativet är u att ta av batterigreppet som intr gör nån nytta på ett stativ förutom dubbla batteritiden.

Men håller med att det är en knäpp konstruktion och har inte läst om att nån tagit upp detta här i forumet tidigare.. Batterigrepp och stativfäste är ju inget nytt.
Finns problemet alltid eller finns det nåt ststivuvud som funkar med batterigrepp?

Fick ett tips "från annat håll" om att rotera fästet till höjdformat innan monteringen, då går tydligen spaken för snabbfästet fri... ska testa...

/Per

Vet inte exakt hur dina prylar ser ut men jag känner igen problemet... ibland är lösningen att vända snabbplattan på kameran 180 grader. Det blir förstås lite bakvänt med kontrollerna på stativhuvudet men i brist på bättre så kan det fungera.

Anders Östberg skrev:
Vet inte exakt hur dina prylar ser ut men jag känner igen problemet... ibland är lösningen att vända snabbplattan på kameran 180 grader. Det blir förstås lite bakvänt med kontrollerna på stativhuvudet men i brist på bättre så kan det fungera.

Jag har prövat ditt tips och det fungerar faktiskt! Det blir ungefär 3-4 mm spel mellan huvudet och batterigreppet. Och det blir inte så avigt att manövrera huvudet på det sättet heller. Så tack! Vad gäller enbensstativet ska jag testa ett tag och se om jag vänjer mig...

/Per

Stativfästet som du har köpt till är ju en stor fördel när du fotar handhållet. Mycket mer kontrollerat att vila stativfästet i handen än hela tuben.. Dessutom så får man ju fingrarna fri för finjustering av mf.

Jag ser ett sådant objektiv som absolut mindre värt utan fästet.

Behovet ja. Frågan är ju om du har fått behov för prylarna nu när du har köpt de. Låter som att spela på lotto med dyra kuponger:)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
...Låter som att spela på lotto med dyra kuponger:)

MVH Niclas,

Jo, det var ju det jag upptäckte... ;-) Köpet kändes stensäkert när jag gjorde det men... pust... fast nu känns det OK igen!

/Per

Ja så kan det vara ibland. En ivrighet som kan vara dyr men också bra på längre sikt. Tror dock det är många som överköper sig och blir fort less.. Blir liksom inte alltid bättre bilder med dyrare fler prylar. Bilderna är ngt som kommer med tiden när man nöter med det man har oavsett om det är lite, billiga eller många och dyra prylar.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar