Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ljussättning av städer, artikel i Sydsvenskan

Produkter
(logga in för att koppla)
Kulisser! Just det!
Jag har också tröttnat på dessa eviga strålkastare.
Här i Durham där jag bor finns en katedral från 1100-talet, tror jag, (utsedd av internationella arkitekter till världens vackraste byggnad - sic!) samt ett slott. Och en bro från tidig medeltid. Alla upplysta. Katedralen 'silver', slottet 'guld'. Visst ser det imponerande ut där de står belysta högt över floden och glänser, men man får aldrig den rätta stämningen när man traskar på de urgamla gränderna runt dessa byggnader på natten. Jag brukar försöka föreställa mig hur det kan ha varit på medeltiden - men nej, det känns nog mera som att traska runt bland kulisser. (Att det är eviga byggnadsställningar vid katedralen hjälper ju inte heller...)
Tänk att både ljus- och ljudmiljöer länge har varit så negligerade i både debatt och forskning. Syn och hörsel är ju ändå våra kanske viktigaste sinnen!
Jag tror att belysningar bestäms av struttiga personer i kommun och stad som vill slå sig på bröstet och visa fram sin tuva för turister och grannkommuner. 'På med strålkastarna bara - det här ska väl få dom att tappa hakan!'
(Det finns f.ö. sommarvillor i skärgården som också är belysta som vore de hybrider mellan förortsvillor och nöjesfält. Huvva - och skäms!)
/Gitte
 
Men det finns även platser där belysning kan höja en byggnad. Där jag bor är de flesta husen byggda av trä, en del av dem landshövdingshus. Rätt trevligt. Men där finns också en stor stor betongklump till byggnad som är riktigt ful och grå. Denna byggnad lyses numer kvällstid upp av blått och vitt ljus, och jag gillar vad jag ser. Egentligen är det väl främst på dagen jag upplever byggnaden ful, men att den ser bra ut på kvällen gör ändå saken bättre. För varje gång jag ser det blå ljuset tycker jag dock mindre och mindre bra om det, så kanske kommer jag så småningom gå in på er linje, och önska mörker igen.
 
Jag bodde under en period i en liten by i Frankrike. Där fanns det en eller två gatlyktor och belysning på kyrkan. Fram till kl 11 på kvällen. Då släcktes belysningen och det blev svart (och då menar jag svart; man är ju duktig på att stänga sina fönsterluckor där så det kommer inget ströljus någonstans ifrån). Jag har aldrig upplevt en så ofantligt vacker natthimmel som där. Det går vi miste om i våra upplysta städer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.