Annons

Om jag vill flytta CS till annan dator????

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var tre till fyra år sedan jag gjorde en sådan manöver så det kan ju hända att saker ändrat sig
men jag har för mig att CS avinstallerare ska ge dig möjlighet att även avregistrera d.v.s återlämna licensen för den dator du avinstallerar CS från. Glömmer du att avregistrera den dator du flyttar från finns risk att du inte kan aktivera CS på den nya datorn.

Ska du flytta CS från Windows till Windows eller från Mac till Mac så ska det bara vara att avinstallera och avregistrera CS på den gamla datorn och installera och registrera igen på den nya datorn. En enanvändar version av CS tillåter att du installerar CS på två datorer, exempelvis en stationär och en bärbar dator. Adobe håller koll på hur många gånger du registrerat licensen så om du inte bara ska installera om CS utan som i ditt fall flytta CS måste du komma ihåg att även lämna tillbaka licensen.

Ska du byta system från exempelvis Mac till Windows så måste du kontakta Adobe, du kan ringa Adobe i Stockholm och prata med dem det gjorde jag när jag bytte från PC till Mac. Beroende på vilken CS version du har och vilken som är den senaste så kan du få betala en uppgradering när du byter.

Hoppas det hjälper dig vidare ....

Jag har för mig att det räcker att göra en Deacivate i menyn Help på den gamla datorn innan du installerar på den nya.

Du kan också deaktivera alla dina installationer från Adobes Webb eller ringa kundsupporten. Har du bara serienumret till hands så löser det sig nog.

Du får ha photoshop på 2 datorer, stationär och laptop.
Deaktivera den på en av datorerna. Lägg över den på en annan dator och aktivera. Inga problem.
Jag drabbades av en havererad disk och kunde inte deaktivera Ps på den disken.
När jag försökte lägga in Ps på nytt så gick det inte att aktivera, då jag redan var aktiverad på 2 datorer. Ett samtal med Adobe löste problemet så att jag fick aktivera på nya disken.

Erik: Har du numret till svenska supportavdelningen? Jag behöver göra en flytt av mitt Elements 9 från PC till min Macbook.

Jag minns inte längre vilket nummer jag ringde men längst ner på denna sida finns det några nummer, numret under rubriken "Om du har förfrågningar om produkter och beställningar ringer du" låter dock bekant. Du kan även nå support via ditt Adobe konto.

Men är inte Elements licensen operativsystemoberoende? Det jag skrev gäller CS, där köper man (om inget ändrat sig) licensen för ett bestämt OS.

Jag fick ursprungligen Elements bundlat med en PC laptop. Jag har sedan avvaktiverat den på Laptop:en och installerat den på min stationära PC. Nu har jag större behov att ha den på min Macbook men tyvärr så funkar ej installationsskivan på Mac:en.

Efter att ha kollat runt en del på Adobes egna sidor har jag förstått att det ska gå att flytta en licens till ett annat operativsystem men att det inte är helt enkelt när man har det problemet jag har.

Tack för numret, hoppas de kan hjälpa mig. Oavsett hur det går meddelar jag det här.

Kan vara lite olika för olika adobe produkter.
Lightroom till exempel får man ju i versioner för både pc och mac och kan också ha installerad på bägge plattformarna. Photoshop däremot kan man ha på en stationär och en bärbar men bara om de är samma plattform alltså pc eller mac. Man kan däremot byta från det ena till det andra om man kontaktar kundservice.

Vet inte säkert om detta gäller fortfarande men så var det när jag körde både pc och mac.

Du måste ha den gällande versionen av photoshop om du vill byta plattform.
Fast det kan de ju ha ändrat på, licenser och krav på dessa ändras så gott som dagligen :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto