Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om HDR på K20D och K200D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Skumt.

Detta då..
http://www.apcmag.com/7922/ pentax_adds_hdr_capabilities_to_their_latest_dslrs

(om du får några mystiska % och andra förändringar som inte står i ovanstående, ta bort dem, då fungerar den. Jag vet inte varför skräpet kommer in, verkar ligga något tecken som inte syns i det, men ta bort allt som inte ser ut som ovanstående om du får "page not found" så ska det fungera, det gör den för mig.)
 
Senast ändrad:
Då väntar vi bara på inbyggd fuktion för att göra snygg hud i ett modell-läge också ;)
Kanske så man kan ställa in vilken midja / kupa modellen skall få efter "processen" ;)
 
Det har skrivits förut om HDR funktionen. Men jag undrar om den skiljer sig så mycket från K10D:s multiexponering, snabbare kanske.

När ni kommer in på APC så tryck på "Home" och sen finns länken på 3e eller 4e sidan(se längst ner).
 
HDR-funktionen i K20D är ju smidigare än att använda multiexponeringen i K10D, du måste ju ställa in multiexponeringen för att fungera rätt med HDR. Ok, det är ju inte svårt alls, men ändå. Ett typiskt I-landsproblem. :)
 
I K20D så tar den tre exponeringar som läggs samman till en. I K10D så får man välja hur många exponeringar man vill att den ska lägga ihop, och man får justera EV:n manuellt så hjärnan måste inkopplas :). Man trycker flera gånger på knappen också (samma antal som exponeringar man valt). I K20D handlar det verkligen om "trycka på knappen", i K10D får man pilla mer och det tar längre tid. (så jobbigt... haha).

Och ja, det är både RAW och Jpeg.
De läggs samman på samma bildruta.
 
Jagförstår inte hur man ska kunna få ut HDR genom att multiexponera i K10D? Den lägger väl på exponering önnu mer på den första exponerade bilden. det går ju inte att ta en bild som fångar in både extrema hög och lågdagar via den? eller har jag missat något?
 
FotoZ skrev:
I K20D så tar den tre exponeringar som läggs samman till en. I K10D så får man välja hur många exponeringar man vill att den ska lägga ihop, och man får justera EV:n manuellt så hjärnan måste inkopplas :). Man trycker flera gånger på knappen också (samma antal som exponeringar man valt). I K20D handlar det verkligen om "trycka på knappen", i K10D får man pilla mer och det tar längre tid. (så jobbigt... haha).

Och ja, det är både RAW och Jpeg.
De läggs samman på samma bildruta.

Skitsmidigt. Har faktiskt inte använt den här funktionen i min K10D, men perfekt till vissa situationer, t.ex. interiörer och arkitektur där det är viktigt med bra täckning i vissa fall. Jag hoppas man kan välja exponering för varje skott i K20D också?
 
I vilken ordning

ska man ta korten för att få "bästa" resultat?

Ska man börja med ljusa först? Mörka?

Alltså om det finns ett mörkt och ett ljusare område i det som ska fotograferas, är det då bättre om jag tex börjar med att fota den ljusaste delen i korrekt exponering (subjektivt)?

Förstår ni frågan? :)
 
Martin

K20D har samma multiexponering som K10D har också, så man har det alternativet om man vill göra detta mer manuellt än auto-funktionen för HDR.
 
HDR-läget i K20D är fejkad HDR, ett filter som läggs på bilden i efterhand för att likna HDR.

Det finns att läsa i manualen för K20. Den finns att ladda ner från Pentax tyska sida.

Catch-fokus var inte heller vad som tidigare sagts i diverse forum. Det är samma funktion som finns (odokumenterat) i K10D. Slutaren utlöses när ett föremål hamnar i fokus vid användning av manuellt fokuserade objektiv. Det har förekommit information om att man kunde stänga av den sista extrakontrollen av fokus för att erhålla snabbare fokus vilket tydligen är fel.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.