Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om graf ekvivalent apertur/brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hoppas det här är rätt forumdel; definitivt mer teknik än foto.

Jag grunnar på ny kompaktkamera, och i det har jag funnit att dpreviews grafer som plottar ekvivalent apertur mot ekvivalent fokallängd är mycket informativa. Men nu har jag dubier angående denna:
http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-xq1/images/Apertures_XQ1.png

Närmare bestämt om man jämför Panasonic LX7 mot Olympus XZ-2.
Enligt grafen vinner XZ-2 över LX7 på de längre brännvidderna. Men kan det verkligen stämma? LX7 har absolut bländare (eller vad man ska kalla det) 1,4-2,3. XZ-2 har 1,8-2,5. Enligt Cyberphoto har de lika stora sensorer, på tiondels millimetern när. Hur kan då LX7 ligga högre i ekvivalent apertur vid sin maxbrännvidd än XZ-2 vid samma brännvidd, när XZ-2 inte sedan tar ett skutt upp tills den nås sin maxbrännvidd?
För visst är väl XZ-2 samma kamera som XZ-2 iHS?

De enda möjligheter jag på rak arm kommer på är
* Grafen är fel.
* Jag läser grafen fel.
* Jag är felinformerad om specarna på kamerorna.

Att skillnaden sedan är så liten att den inte lär märkas i praktiken är inte det viktiga här. Nu är jag principiellt nyfiken på om det är jag eller dpreview som gått vilse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar