Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om att plåta 'grund-/utgångsfoton' för fotomontage i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Jag jobbar en hel del med bilder som till stor del 'blir till' i Photoshop och andra datorprogram. Oftast handlar det om olika typer av surrealistiska - men verklighetstrogna, fotomontage.
Hittills har jag i princip alltid använt mig av bilder från mitt (nästan alltför) stora 'arkiv' och slutresultaten har därmed påverkats väldigt mycket av utgångsmaterialet. Ett roligt sätt att jobba, men inte alltid optimalt.

Just nu jobbar jag med att fösöka skapa en del foton som redan finns klara, i form av skisser & i mitt huvud, och då vill jag naturligtvis att utgångsfotografierna är perfekta för ändamålet.
För en del bilder handlar det om att använda uppemot 30-40 olika foton för att skapa den bild jag är ute efter.
Dssutom är en stor del av fotografierna studioporträtt.

Frågan är alltså ganska enkel, ni som sysslar/sysslat med liknande, är det något speciellt jag bör tänka på?
Jag gör naturligtvis 'Stroboxbilder' av uppställningarna, gör mätningar av vinklar, avstånd etc. för att kunna 'återanvända' exakt samma uppstälning (och därmed ljus, färg etc.) då jag fotograferar olika modeller.

Men, jag har som sagt, inte jobbat på detta sätt tidigare och skulle därför uppskatta hjälp i form av tips & råd!
Mvh
//Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar