Annons

Om-2 n

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha skaffat en OM-D, blivit helt såld på den, läst en del OM-historik, samt sett en del nutida artiklar om analog fotografering, föll jag för frestelsen och köpte mig en mint condition OM-2 N, inklusive följande Zuiko's: 28mm f/2.8; 50mm f/1.4 och 35-70mm f/4. Samtliga i fint skick.

Tanken är inte att samla på sakerna, utan att oxå borsta upp mina helt bortglömda foto-kunskaper från analog-tiden och börja fota lite film. Bara för att det känns kul att göra.

Någon som kan tipsa om en bra site för att lära lite mer om analog film-fotografering?

Peter

Medhåll, testa bara :)
Det är inte så stor skillnad mot digitalt.

Det kanske kan vara värt att tänka på att det med film är bättre att exponera för högt än för lågt eftersom man nästan alltid kan rädda högdagrar, medan skuggor snabbt sotar igen och blir detaljlösa. Precis tvärtemot digitalt alltså (där det gärna blir utbrända högdagrar men ofta finns detaljer (och brus) kvar i skuggorna).

Se där. Redan ett antal tips...:) Tack för dom!

Skillnaden mot digitalt är förstås film- och framkallningskostnaden, varför jag gärna vill läsa på lite för undvikande av dom värsta ringrosts-grodorna.

Peter

Jag har också köpt en om2-n och putsat upp. Så nu är den väldigt fin. Ser ut som ny :p

Jag har dock inte fotat så värst mycket med den än.

Ni som fotar analogt, kan man ställa in ASA 400 om man fitar med en ASA 200 film? Jag är väldigt förvirrad :p Anledningen till att jag funderar är pga när jag ställer in kameran på auto så tycker jag att den väljer en väldigt lång slutartid trots "bra" ljus. Kan detta ha med filmen att göra eller kan det vara kamerans fel?

Jag har också köpt en om2-n och putsat upp. Så nu är den väldigt fin. Ser ut som ny :p

Jag har dock inte fotat så värst mycket med den än.

Ni som fotar analogt, kan man ställa in ASA 400 om man fitar med en ASA 200 film? Jag är väldigt förvirrad :p Anledningen till att jag funderar är pga när jag ställer in kameran på auto så tycker jag att den väljer en väldigt lång slutartid trots "bra" ljus. Kan detta ha med filmen att göra eller kan det vara kamerans fel?
Knappast filmen är orsaken, gör en "häsokontroll" av kamerahuset och optiken, bländarlamellerna kan ha fått olja på sig, under åren, de segar sig till rätt bländaröppning, ger fel exp.tid

Ni som fotar analogt, kan man ställa in ASA 400 om man fitar med en ASA 200 film? Jag är väldigt förvirrad :p
Förvirrad? vänta bara tills jag har förklarat...

Nej, vi börjar med att konstatera att Lars svar gäller för de analoga kamerornas mekanik. Framförallt om de inte har använts på länge.

Fast det du frågar om ASA är ngt helt annat.
OM kameran är genomgången och OK, så innebär inte att film med 200 ÄR 200 som gäller på kamerans inställning.
Det duger säkert som riktmärke i början men jag skall försöka hitta en gammal tråd jag har skrivit i, återkommer...

Nej, vi börjar med att konstatera att Lars svar gäller för de analoga kamerornas mekanik. Framförallt om de inte har använts på länge.

...

Olympus OM-2n har inte problem med sin slutare, om den har legat oanvänd en längre tid,
- eftersom den är helt elektromagnetisk.
En mekanisk slutare, den som finns i OM-1, blir seg däremot, om den har legat oanvänd en längre tid.

Optiken, till både OM-2n och OM-1, är identisk, med bländarlameller för ändring av bländaröppningen, lite olja gör hela konstruktionen seg, kommer från snäckgången, efter några år, gäller nästan all optik, service med avfettning väcker igång det hela, till en rapp funktion.

Ett kamerahus med fin "hälsa", då ställer man alltid in exakt vad filmen anger, om man vill ha en normal exponering!
Om filmen är något gammal, kan det behövas en extra belysning, för om möjligt få en rätt exponering, - ISO 200 film anges då som ISO 100 på kamerahuset.

Knappast filmen är orsaken, gör en "häsokontroll" av kamerahuset och optiken, bländarlamellerna kan ha fått olja på sig, under åren, de segar sig till rätt bländaröppning, ger fel exp.tid

Sega bländarlameller påverkar inte ljusmätningen, som ju görs vid full öppning.

Om kameran verkar välja fel slutartid så är det troligare att det är något krångel med ljusmätningselektroniken. Med en handhållen ljusmätare kan man lätt kontrollera om kameran mäter rätt.

Innehav av handhållen ljusmätare är dock kanske inte så vanligt numera, men de flesta har en digitalkamera som också kan fungera som lös ljusmätare.

Hej !

OM2 och OM2n är tidsautomater i auto, dvs vrider du in bl 16 så får du en lång tid.
Kamera styr inte bländaren.

Tiden visas i sökaren men det är "uppskattad" tid, mäts av cds-celler
mot mattskivan med otik på full öppning, den verkliga tiden mäts
efter nerbländning mot:

-Vita mönsteret på första ridån vid kortare tider, < 1/60 tror jag
-Mot filmen vid längre tider och blixtauto.

Det finns några OM modeller med programauto ( OM40 , OM2SP) som
gissar lite hur mycket de kan blända ner, mäter sen ljuset nerbländat
strax innan exponeringen.

Verkar slutaren fungera, knäpp lite olika tider utan film, titta gärna igenom
men utan att stoppa i nått finger el dyl, här ser du även om
bländaren fungerar.

Den visade tiden bör vara samma som ges vid manuell mätning och
bör vara någorlunda lika exponeringsvärde jmf en digitalare, givetvis
med samma iso.

Slutsats:
Du måste välja en lämplig bländare som ger ett önskat
tidsvärde.
( Bra bländarval brukar vara mellan 4 -- 8 ev 11 ), dvs de som ger
bäst skärpa.

//MW

Hej ! (igen)

Det finns ett sätt att lura sej, att ha mycket ljus in i sökaren
ex med glasögon och solen sett bakam, detta lyser upp
mattskivan så den visade tiden blir kort, när sen det mäts
mot ridå eller film så blir värdet ett annat.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar