Annons

Olympux Xa kompakt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry Friberg

Aktiv medlem
Hej
Jahg vill fråga Fotosidans medlemmar lite om
Olympus Xa,serien, det var en kompaktkamera som fanns från 1979, i olika modeller och också färger,flera oliak blixtar och kansek också andra tillbehör, är det någon som minns eller haft någon av desa och var har ni då för erfarenheter,
frågan är lite offtopic och lite nostalgisk
men kom gärena in med vad ni vet

Vänligen
Harry
 
XA har tidsautomatik med exponeringstider synliga i sökaren. Exponeringskompensation möjlig genom att ändra ISO. Kameran har avståndmätare med dubbelbild, typ Leica M. Objektivet 35/2.8 är hyfsat skarpt men lider av vignettering.
XA2 och XA4 är enklare kameror med enbart programautomatik.
Personligen föredrar jag Minox om man vill ha en fickkamera med manuella möjligheter och bra optik.
 
Jag har en Olympus XA som jag bär med mig i stort sett jämt och ständigt. Jag är mycket nöjd med den. Jag föredrar den framför Minox eftersom Olympusen verkar vara av högre kvalitet.
 
Jag har en XA liggandes, tyvärr är den kass efter ett fall i golvet.
Den hade jag alltid med mig i fickan o jag saknar den fortfarande ibland. Den tillhörande blixten är väl inte så mycket att hurra för men den duger till att tända en slavblixt iallafall.
Nu måste jag gå o ta fram min o se vad som var felet :)

Ang vinjetteringen hos optiken så är det sant att det är lite, men igentligen bara synligt på ljusa motiv o största bländaren.
 
Jag har en XA liggande hemma skrivbrodlådan. Tråden ger mig dåligt samvete. Varför har jag inte umgåtts med min gamla vän på så länge. -91 reste jag jorden runt och XAn var mig trogen ända till Singapore (där jag köpte en Minolta Dynax8000 med 28-135 4-4,5).
Av djärvhet (och/eller okunskap) var den laddad med Kodachrome64 (!!!) vilket faktiskt funkade helt ok enligt mina dåtida krav. Jag har inte vågat göra om det :)
Därefter har en Olympus My fått tjänstgöra som familjekompakt men nu tror jag banne mig att jag ska plocka fram XAn och ladda en rulle.
Ett problem emd XA-serien har jag för mig var dålig hållbarhet på blixten. Jag lyckades få tag på en beg när min gick sönder. Någon påstod att man faktiskt hade fått tillverka ytterligare serier av blixtarna för att möta behovet efter haverier (också ett sätt att sälja prylar).
Sammanfattningsvis har XAn varit en kär gammal vän som tyvärr försummats av sin ägare under alltför många år.
 
Olympus xa igen

roligt med svar, men måste fråga
om ev. tllbehör, vilak blixtar har ni sett /har erfarenhet av
om eller vem har Xa eller någon av de modellerna i olika färger, vet någon vilka olika färger som fanns ?

roligt med svar,

vänligen Harry
 
Jag köpte min Olympos XA 1982. I början hade jag problem med ett glapp i strömbrytaren som är kopplat till luckan vilket medförde att det stundtals inte gick att exponera bilden.

Problemet åtgärdades på garantin.

Det är en liten kamera men jag har gjort egna svartvita förstoringar från den med mycket bra resultat.

Även Dia-film har blivit korrekt exponerad.

Det tillbehör jag har är en liten blixt samt väska.
 
Köpte min första XA i början av 1980. Blixten hette A11 (Ledtal 11). Senare kom en starkare blixt vid namn A16 (Ledtal 16). Det kom även enklare modeller. Först kom XA2 som saknade avståndsmätare och istället hade tre olika avståndssymboler. Den ersattes om jag minns rätt av XA3. Nytt med XA3 var att den klarade DX-kodning och att den hade motljuskompensation.
XA4 minns jag inga detaljer om men det var ingen efterföljare till XA2/XA3 utan snarare en modell med lite fler finesser.
I min XA samling finns idag både XA+A11, XA+A16, XA2+A11 och XA3+A11. Alla är svarta. Samlingen ligger undagömd i ett skåp och har inte använts på länge. Min första XA är den enda som satts på prov. Det blev en hel del bilder under ca 15 års tid. Sedan blev den av olika anledningar liggande. Övriga XA-kameror har jag bara använt någon enstaka gång.
XA är en mycket trevlig och kul kamera. Bilderna blev faktisk riktigt bra även om A11 blixten inte räckte till riktigt. Har en del gammalt matrial i källaren annars hade jag kunnat berätta lite mer. Nu kommer det fritt ur minnet.
 
Senast ändrad:
Mina gamla XA1 ligger hos min bror. Jag har länge haft planer på att lura tillbaka den men det har runnit ut i sanden. Den tog ''bra'' bilder och jag saknar den ibland. Det tråkiga med den modellen är den utstickande avtryckaren som har en tendens att fastna i allt i dess närhet men å andra sidan har inte den modellen något batteribehov.

Ja just det ja -- tillbehör... Jag har en blixt till den som lyser upp vardagen men mycket mer än så är det inte.
 
Senast ändrad:
Jag blev så nyfiken så jag dammade av min XA, köpte nya batterier o en rulle film.
Ska ut i veckan o testa den, kommer ju inte ihåg riktigt varför den fick flytta in i skåpet. Kanske pga kass batterier eller något.

Det är en rysligt trevlig liten pryl :)
 
Hej
roligt att min fråga väcker såmånga minneen , åtekom gärna med att berätta hur det går,
Finns det någon som vet vilka färgade Xa.As som fanns och ev om någon haft blixten A1L
?
Vänligen Harry
 
objernulf skrev:
Exponeringskompensation möjlig genom att ändra ISO.

Det finns ju +1,5 kompensation om man fäller ut den lilla armen på undersidan också. :) Jag köpte en XA på 80-talet. Fösta rullarna (Kodachrome 64, Rom, finns några bilder i mitt album) blev jag väldigt frustrerad över två saker. 1. Avtrycket, sensortyp, var så lätt att jag tog en del bilder oavsiktligt. 2. Kameran var så liten att fingrarna ibland kom med i bild..:) van som jag var med systemkameror. Blixt använde jag nästan aldrig. Tog på fri hand med 64a även inne i Peterskyrkan, Panteon mm.
 
Har nu fotat ute en dag med XA:n.
Jag hålle med om att avtrycket är lurigt, många konstiga bilder blev det nog.
Ska lämna rullen på entimmes på lunchen så får vi se om pärlan funkar fortfarande.

Antingen börjar jag bli skumögd eller så har avståndsindikeringen i sökaren blivit svagare, rätt pyssligt att ställa skärpan på en motiv.

Hur som helst så var det jäkligt roligt att plocka fram den o leka lite :)
Tack för sparken därbak så jag kom mig för :)
 
Antingen börjar jag bli skumögd eller så har avståndsindikeringen i sökaren blivit svagare, rätt pyssligt att ställa skärpan på en motiv.


Jag trot inte att du behöver vara orolig för din syn, just avståndsindikeringen är väl XA:s svaghet.
 
Finessen med tidsindikering i sökaren är oerhört sympatisk. Jag kan inte begripa varför alla 'glömt' bort den finessen på kompaktkameror nuförtiden.
Sensoravtryck var en modegrej som tyvärr Olympus hoppade på. Tumhjulet var heller ingen super-hit.

En kamera, typ 3Mpix digital ixus med manuella möjligheter och en display i sökaren skulle jag beställa inom en sekund, om den bara fanns...
 
Tumhjulet funkar väl ok, värre med skärpefnutten :-(

Nu har jag hämtat ut filmen, jag bad labbet köra bilderna utan att göra justeringar o bilderna blev riktigt välexponerade.
Tyvärr så blev det en del vådaskott i början pga den dumma avtryckaren :-(
 
Hej Listans medlemmar
roligt att min fråga ger så många hågkomster,välkommen med era minnen.

det förefaller som många säger gpott om olympus Xa, kansek de som har negatiav erfarenheter inte ssvarar alls ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.