Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 18-180/3,5-6,3, är det något att ha??

Produkter
(logga in för att koppla)

michagg

Aktiv medlem
Någon som använt detta objektiv och kan delge sina erfarenheter.

Jag antar att det inte är något kanonobjektiv men jag undrar ändå om det är användbart.

Skulle behöva ett under sommaren när det skall fotas det ena och det andra till familjealbumet. Frugan som fotar lite då och då vill kunna ta bilder, ena sekunden vidvinkel och andra sekunden tele. Och i denna sommarvärme med badkassar och picknickkorgar orkar man inte riva med hela ryggsäcken för att kunna byta objektiv stup i kvarten.

michagg skrev:
Någon som använt detta objektiv och kan delge sina erfarenheter.
Jag har provat detta objektiv en gång i en butik monterat på en E-330, för att kolla t.ex. zoomomfång och fokusegenskaper. Det fungerade bra tyckte jag, och uppskattade också att det var vidvinkligare än andra telezoomar jag tidigare provat. Dock är nog 10x zoom-typen 18-180mm utvecklat främst för 1.5x och 1.6x sensorerna, som då ger samtidig tillgång till både en praktisk vidvinkel och ett hyfsat tele.

Jag hade en gång ett Sigma 55-200mm på min E-300, vilket jag uppskattade som ett kompakt och smidigt "combo" för t.ex. gatufoto. 200mm på en 4/3-kamera ger en enorm tele-effekt (bildvinkel motsvarande ett 400mm i gamla 35mm filmstandarden). Det var dock nödvändigt att köra på ISO400, för att få till drägliga tider för handhållet foto med dessa brännvidder. Nackdelen med Sigman var att "bokeh" och bildkvalitet inte kunde mäta sig med de dyrare fabriks-zoomarna såsom ZD40-150mm eller ZD50-200mm. 18mm i stället för 55mm på kortaste brännvidden, gör 10x zoomen ånyo intressant i mitt tycke.

Jag är också intresserad av kommentarer till trådskaparens fråga om erfarenheter av denna glugg. Samtidigt kan man ju kolla omdömena om liknande 10x zoomar från Tamron, Sigma och Nikon bland recensionerna på Fotosidan, se referenserna.

P.S:
Alternativt, enligt Panasonics lens roadmap kan man vänta till nästa år på Panasonic-Leica 14-150mm/F3.5-5.6 OIS.

Ref:

Popular Photography testar

Det är flera som gör anspråk på att vilja testa objektiv. Intressant att se att man här gett 10x-superzoomen så gott betyg:
What's Hot: Optically, among the top zooms in its class.
What's Not: Big and bulky.

Samtidigt har man även testat ZD50/F2.0 makrot, och samstämmigt med många andra gjorda tester kommit fram till att det är ett mycket bra makro-objektiv.

American Photo: Camera Lens TestsAmerican Photo: Editor's Choice 2006: Camera Lenses

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar