Annons

Olympus SP - 550 UZ rätt för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilahnee

Medlem
Eller har någon något annat förslag?
Hade egentligen tänkt att spara ihop till en systemkamera men med mitt studiebidrag på 1000 kr/månad som enda inkomst (och som dessutom ska räcka till en massa annat) så inser jag att jag måste vänta ett eller ett par år innan jag lyckats få ihop till en budget på minimum 10 000 kr. Läget är ganska akut nu eftersom att min kompaktkamera (en Olympus C-770 UZ) har gått sönder och jag vill verkligen inte vänta ett helt år med att fota (abstinens)!
Kravet jag har på min nya kamera är att:
*den inte ska kosta mer än 5000 sek (kommer dock köpa kameran i USA)
*vara en långzoomare med bättre optisk zoom än min förra (den hade oz 10x)
*kunna ta macrobilder
*hyffsad bildkvalité

Jag vill gärna se en märkbart bättre skillnad på bilderna jämfört med min gamla, exempel på mina bilder kan ni se i mitt album (åtminstone inte sämre): http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=167124
Jag blir glad för alla tips och vill gärna höra erfarenheter angående kameran i rubriken!
 
Du nämner en budget på 5000 SEK men säger att du inte har råd med en systemkamera.

En Pentax K100D med kit objektiv + 2 x 2 GB Sansisk SD Ultra II skulle kosta motsvarande 4140 SEK (utan sales tax) från B&H photo video NYC.

Var i USA ska du, hur länge ska du stanna, kommer du vistas på en fast adress en längre tid, iaf 1-2 veckor?
 
Mortella skrev:
Du nämner en budget på 5000 SEK men säger att du inte har råd med en systemkamera.

En Pentax K100D med kit objektiv + 2 x 2 GB Sansisk SD Ultra II skulle kosta motsvarande 4140 SEK (utan sales tax) från B&H photo video NYC.

Var i USA ska du, hur länge ska du stanna, kommer du vistas på en fast adress en längre tid, iaf 1-2 veckor?

Långzoom och macro då? :)
Jag tror att det är en hygglig kompromiss för den som vill ha allt i ett. Har inte provat den, men sett testbilder från den, och med dom begränsningar som alla kompakter har verkar den vara hygglig tycker jag personligen. Ska man ha samma optiska möjligheter i en systemkamera så har man ju fått hosta upp betydligt större pengar.


Den här hade jag också funderat på:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s5is

Men det är ju för att jag är förtjust i Canon. Finns ju ett flertal långzoomare i den prisklassen.
 
Senast ändrad:
Om du har varit nöjd med din C770 så kan jag nästan garantera att du kommer gilla SP550. Dessutom kommer du känna igen dig och kunna en del redan från början.

Jag hade först C700 och senare SP550, det är ett riktigt lyft. Och med lite engagemang så blir det bra bildkvalité också.
 
Mortella skrev:
Du nämner en budget på 5000 SEK men säger att du inte har råd med en systemkamera.

En Pentax K100D med kit objektiv + 2 x 2 GB Sansisk SD Ultra II skulle kosta motsvarande 4140 SEK (utan sales tax) från B&H photo video NYC.

Var i USA ska du, hur länge ska du stanna, kommer du vistas på en fast adress en längre tid, iaf 1-2 veckor?

Tack för svaret!
Som Håkan nämner så är jag ute efter en allt i ett kamera som jag kan ta med mig på semestrar mm utan att behöva släpa på för mycket. När jag väl köper systemkamera så kommer jag satsa på rejäla macro och teleobjektiv men tills dess vill jag ha en allroundkamera att leka lite med. :)
Jag kommer att vistas i Palo Alto utanför SF i en vecka. Har du tips på några bra photobutikskedjor som finns i USA/SF?
casting skrev:

Långzoom och macro då? :)
Jag tror att det är en hygglig kompromiss för den som vill ha allt i ett. Har inte provat den, men sett testbilder från den, och med dom begränsningar som alla kompakter har verkar den vara hygglig tycker jag personligen. Ska man ha samma optiska möjligheter i en systemkamera så har man ju fått hosta upp betydligt större pengar.


Den här hade jag också funderat på:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s5is

Men det är ju för att jag är förtjust i Canon. Finns ju ett flertal långzoomare i den prisklassen.

Jag har kikat lite på den och den verkar bra. Jag skriver upp den på min lista över intressanta kameror, tack för tipset!
henq skrev:
Om du har varit nöjd med din C770 så kan jag nästan garantera att du kommer gilla SP550. Dessutom kommer du känna igen dig och kunna en del redan från början.

Jag hade först C700 och senare SP550, det är ett riktigt lyft. Och med lite engagemang så blir det bra bildkvalité också.

Det låter verkligen lovande! Jag har varit nöjd med min C770 så om SP 550 påminner om den samtidigt som den är bättre så kommer jag verkligen att gilla den!
 
Ok ok, Har hört att Fujifilm's "allt-i.ett" kameror är bra, både den nuvarande S9100 , runt 3000 SEK på B&H, och den lite äldre men fortfarande kompetenta S6000, runt 2250 SEK. Dock inte kolla på macro egenskaperna på de, men kan vara värt att kolla upp kanske.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.