Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-30 fråga ang. slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mahlstrom

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen en OM-30 med 50mm 1,8 glugg på en loppis för 70 kronor (!). Det intressanta för mig var egentligen objektivet som jag tänkt att använda på en DSLR med adapter, men när jag kollade in i kamerahuset så såg jag något märkligt.

Som man ser på bilden så är det nått som liknar ett QR-kod mönster där jag förväntade mig en slutare. Den enda erfarenhet jag har av SLR är en Nikon FM2 och där var det minsann inget QR mönster...

Ingen idé att jag lägger fram teorier om vad det är för nått eftersom jag är totalt novis på området så jag bollar istället över till er kunniga, ska det verkligen se ut såhär? Det sitter varken batterier eller film i kameran om det är relevant.

Hur som helst tycker jag det var ett bra loppisfynd med tanke på priset och faktumet att det var objektivet jag var ute efter.

Bilagor

• qr.jpg
    qr.jpg
    69 KB · Visningar: 377
Olympus hade ett ljusmätningssystem vars sensor satt i spegelhuset och mätte det ljus som reflekterades från slutaren.- Och om jag inte minns helt galet så mätte den även under tiden slutaren var öppen. Det vita mönstret var till för att ge slutaren en reflektionsförmåga likvärdigt med filmens.
Detta exponeringsmätningssystem lanserades med OM-2 på 1070-talet.

Jag köpte nyligen en OM-30 med 50mm 1,8 glugg på en loppis för 70 kronor (!). Det intressanta för mig var egentligen objektivet som jag tänkt att använda på en DSLR med adapter, men när jag kollade in i kamerahuset så såg jag något märkligt.

Som man ser på bilden så är det nått som liknar ett QR-kod mönster där jag förväntade mig en slutare. Den enda erfarenhet jag har av SLR är en Nikon FM2 och där var det minsann inget QR mönster...

Ingen idé att jag lägger fram teorier om vad det är för nått eftersom jag är totalt novis på området så jag bollar istället över till er kunniga, ska det verkligen se ut såhär? Det sitter varken batterier eller film i kameran om det är relevant.

Hur som helst tycker jag det var ett bra loppisfynd med tanke på priset och faktumet att det var objektivet jag var ute efter.

Ja, Torparfarsan har rätt, det system Olympus introducerade med OM-2 mätte ljuset även under själva exponeringen. Inte kanske nödvändigt men var ett avacerat system som nog mest visade nivån på Olympus teknik. Lite pekar det ju faktiskt på den nya OM-D EM-5:ans finess med LiveBulb exponeringen, där man vid dena typ av "B"-inställning kan avbryta exponeringen när man konkret sett på LCDn/i EVF:en att bilden "växt fram" till rätt/önskad ljushet...lite småcoolt att en liknande grej uppfanns av Olympus redan för 40 år sen...

--------

Mitt minne säger även att det (mönstret) hade nåt med ljusmätningen vid blixtfoto att göra, typ att en förblixt mättes mot mönstret och sen om det behövdes korrigerades blixtens slutliga styrka vid själva exponeringen då blixtens ljus reflekterades mot filmen. Detta senare om blixt kan dock vara nåt jag minns fel...

Ja, Torparfarsan har rätt, det system Olympus introducerade med OM-2 mätte ljuset även under själva exponeringen. Inte kanske nödvändigt men var ett avacerat system som nog mest visade nivån på Olympus teknik. Lite pekar det ju faktiskt på den nya OM-D EM-5:ans finess med LiveBulb exponeringen, där man vid dena typ av "B"-inställning kan avbryta exponeringen när man konkret sett på LCDn/i EVF:en att bilden "växt fram" till rätt/önskad ljushet...lite småcoolt att en liknande grej uppfanns av Olympus redan för 40 år sen...

--------

Mitt minne säger även att det (mönstret) hade nåt med ljusmätningen vid blixtfoto att göra, typ att en förblixt mättes mot mönstret och sen om det behövdes korrigerades blixtens slutliga styrka vid själva exponeringen då blixtens ljus reflekterades mot filmen. Detta senare om blixt kan dock vara nåt jag minns fel...

Hej !

OM2 2n : Det som nålen visar är en konventionell cds-mätare mot mattskivan, det som exponeras vid kortare tider, dvs synctid och kortare mäts av kiselcell mot ridåmönstret, vid längre tider mot filmen, och korrigers under exponeringen. Vid kortare tider släpps
andra ridåen innan första kommit fram, och då ingen möjlighet till korr.

Blixt mäts mot film.

----------------

OM30 är en sällsynt raritet, ingen hitt när den kom, ingen ville ha den, likväl den första
sysemkameran med någon form av autofokus, electronisk focusvisare, och
kunde ta en bild då objektet var i fokus.

Känslan iden jmf lågnr OM var som att ta i en cellplastleksak, den slog inte.

/MW

Hej !

OM2 2n : Det som nålen visar är en konventionell cds-mätare mot mattskivan, det som exponeras vid kortare tider, dvs synctid och kortare mäts av kiselcell mot ridåmönstret, vid längre tider mot filmen, och korrigers under exponeringen. Vid kortare tider släpps
andra ridåen innan första kommit fram, och då ingen möjlighet till korr.

Blixt mäts mot film.

----------------

OM30 är en sällsynt raritet, ingen hitt när den kom, ingen ville ha den, likväl den första
sysemkameran med någon form av autofokus, electronisk focusvisare, och
kunde ta en bild då objektet var i fokus.

Känslan iden jmf lågnr OM var som att ta i en cellplastleksak, den slog inte.

/MW

OK, tack, jag var osäker på exakt hur de fungerade. :)

Ja, Torparfarsan har rätt, det system Olympus introducerade med OM-2 mätte ljuset även under själva exponeringen. Inte kanske nödvändigt men var ett avacerat system som nog mest visade nivån på Olympus teknik.

Som redan har antytts så är det mycket riktigt blixtexponeringsmätningen som ger bonuseffekten att även befintligt ljus mäts under själva exponeringen. Det var blixtljusmätning i strålgången som var OM-2:s stora nyhet (ett Minoltapatent som Olympus licensierade och blev först med att implementera, om jag minns rätt).

När man sen hade ljusmätarcellerna på plats så kunde de också användas för att mäta befintligt ljus under själva exponeringen. Det märkte man inte så mycket av vid korta exponeringstider och stabilt ljus, men vid lite längre tider och om ljuset ändrades under exponeringen kunde kameran justera för det under själva exponeringen. Det var lite imponerande i mitten av 1970-talet innan mikroprocessorer hade blivit tillräckligt små och billiga för att sättas i kameror.

Jag köpte en OM30 på eBay i början av året, men tyvärr fungerar inte fokusindikeringen i sökaren på den. Priset på £9.00 fick mig dock att tycka att det inte gjorde så mycket.

Jag hoppades ändå att AF-systemet fungerade och i slutet av sommaren ropade jag in ett OM 35~70mm F4 Auto Focus på Tradera för 323 kronor. Helt oanvänt i originalkartongen!

Och visst fungerar AF. Indikatorn i sökaren må ha dött men objektivet fokuserar snällt när man trycker ner avtryckaren till hälften. Single AF är acceptabelt snabb om man tänker på att det här är en av de första AF-mekanismerna för systemkameror. Sequence AF är dock tämligen oanvändbart. Det mesta hinner springa sin väg medan objektivet försöker följa med AF. :)

Objektivet är en ganska rejäl klump. Det väger 560g utan batterier. Tre stycken AAA-batterier behöver det för att fungera.

Den här typen av systemkamera-AF kom under mitten av 1980-talet och sammanföll med en period av fotografiskt ointresse från min sida, så det gick mig helt förbi. När fotointresset vaknade till liv igen så fanns de "riktiga" AF-systemkamerorna från alla de stora märkena på marknaden.

Det är dock väldigt kul att få leka med det här objektivet, och medhängande kamera. Lite kamerahistoriskt är det ju allt.

---
Det var blixtljusmätning i strålgången som var OM-2:s stora nyhet (ett Minoltapatent som Olympus licensierade och blev först med att implementera, om jag minns rätt).
---
Jo, du minns (nästan) rätt. Eller mindes, för det var ju ett tag sedan du skrev detta inlägg...

Det var förstås tvärtom så att det var Minolta som licensierade sitt patent till Olympus, som mycket riktigt sedan var först med att implementera detta för praktiskt bruk. Minolta kom vad jag minns därefter, och så småningom kom alla andra med sina varianter av systemet (huruvida Minolta lyckades få ut licenspengar från någon av dessa andra känner jag däremot inte till).
.

Din invändning vänder till att hålla med mig. Jag skrev ju att det var ett Minoltapatent.

Fast jag har inte lyckats hitta någon auktoritativ källa till det. Det kan lika gärna ha varit Olympus som patenterade uppfinningen. Jag vet faktiskt inte. Jag bara upprepade vad jag har läst på forum och bloggar. Om någon hittar relevanta patent så vore det kul. Lite kamerahistoria har aldrig skadat någon :)

Tillägg:

OK, jag kunde förstås inte låta bli att leta lite mer och hittade denna text:
http://www.dpreview.com/forums/post/29837948

Där finns en referens till ett Minoltapatent för TTL-mätning av blixtljus. Däremot saknas helt OTF-mätning i det patentet, så det senare kan vi nog med visst fog anta att Olympus hittade på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar