Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus Mju 600 - Problem med Sportbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

oOidaOo

Ny medlem
Jag fick en Olympus Mju 600 av mina föräldrar i present nyligen (januari).
I helgen skulle jag prova ett av de förinställda programmen som finns i kameran, nämligen det som kallas "Sport".
Enligt instruktionsboken skall man kunna ta kort på saker som rör sig, t ex idrottande människor, utan att det blir suddigt.
Dessvärre blev det VÄLDIGT suddigt när jag tog på min syster som hoppade med hästen, man ser inte ens vad det är på bilden.
Nu undrar jag om det är någon annan som haft problem med detta på just denna kameran, eller om det bara är jag.

Det är ju tråkigt om inte programmen fungerar, då ska de ju inte ens finnas på kameran!

Tacksam för svar!

MVH
Ida Wiberg

I sportläget väljer kameror så kort tid som möjligt. Om tiden är tillräckligt kort hinner motivet inte röra sig så mycket att bilden blir suddig.

För att få kort tid kan kameran ställa in högsta känslighet på sensorn och använda största möjliga bländaröppning. "Mer än mest" går ju inte att få, så i mörka miljöer måste kameran även använda ganska lång slutartid för att få in tillräckligt mycket ljus. Ju mörkare miljö, desto längre tid krävs.

Det är kallt ute, så jag antar att hästen befann sig i ett ridhus? Ridhus är oftast *mycket* mörka och hästar rör sig fort... :-(

Vet att det inte är någon tröst,men inte ens med en dyr systemkamera med bra objektiv är det lätt att ta sport-bilder om det är lite mörkt!

Klicka på "sök inlägg" under Forum-menyn överst på sidan.

Sök efter "ridhus". Det är ingen munter läsning - du får väl vänta tills hästarna kommer utomhus i sommar...

Tack! :eek:)

Tack för era svar! Då vet jag ju att det inte är min kamera det är fel på, utan ridhuset som har USEL belysning! ;o)
Ska försöka i dagsljus när det blir vår ute ist! Hoppas det blir bättre då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar