Annons

Olympus mcon40 eller close up filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

robpac

Ny medlem
Hej tänkte köpa ett mcon40 filter till min olympus770 men insåg att ett close up filter kanske skulle vara både billigare och ge mer förstoring? Vad är skillnaden? Någon som vet?
Vad ska man ha för close up filter? Finns det någon bra butik i sthlm?
 
Jag hittade inte mycket info om mcon 40 nu när jag kollade lite snabbt, men jag gissar på att det än ungefär samma som närbildslinser från tex hoya. Eventuellt ha den två linser för bättre optisk kvalitet. Jag vet att canons och nikons motsvarigheter har det.

I vilket fall som helst så ger dessa egentligen inte någon förstoring utan ger kortare närgräns.

Du borde kunna använda dylika vid full tele på kameran för att få kortare närgräns och därmed få större avbildningsskala. Om det blir större än "supermacro" vet jag inte. Men du får ju iaf lite mer arbetsavstånd, så du behöver inte komma med linsen ända inpå en insekt tex.

Jag har ett set Hoya med +1, +2 och +4 till min A70 och de har funkat bra till den iaf. Det går även att stacka dem på varandra för ända upp till +7 dioptrier.
 
dumbo skrev:
Jag hittade inte mycket info om mcon 40 nu när jag kollade lite snabbt, men jag gissar på att det än ungefär samma som närbildslinser från tex hoya.
MCON 40 är en macrokonverter och inte en enkel närbildslins, bildkvaliten är långt mycket bättre än den man får med hoyas närbildslinser..vilket jag redan berättat för robpac sen tidigare..

http://www.cyberphoto.se/olympus/c-konv.htm
 
Senast ändrad:
Och att den eventuellt har två linser och ger bättre optisk kvalitet.

Ang. hur närbildslinser påverkar kvaliteten så verkar det bero lite på vad de sitter på för något. På min A70 (som ju för all del inte är den skarpaste kameran som tillverkats men...) har jag inte märkt någon direkt skillnad i kvalitet med närbildslinserna på. Inte för att jag gjort några vetenskapliga tester men...
När jag däremot satte dem på en 50/1.4 på min D70 så såg det inte alls sådär särskilt roligt ut. Med alla tre stackade på varandra såg det riktigt riktigt illa ut faktiskt. Med bara en av dem så såg det väl okej ut, även om optiken inte alls kommer till sin rätt.
Beror det på att A70:n endast använder en mycket liten del i mitten av närbildslinserna?

Edit:
Ser att du har redigera ditt inlägg innan jag hann få iväg mitt svar. :)

Edit 2:
Kanske ska tillägga att jag använde nästan full öppning på normalen när jag testade. Det är möjligt att det sett bättre ut om jag bländat ner lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.