Annons

Olympus eget mot Sigma zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

muppen_66

Aktiv medlem
Har länge funderat på Olympus ZD 50-200mm SWD zoom. Har testat ett demoex och gillar resultaten skarpt. Dock är det ganska dyrt. Ser nu att SIGMA 70-200/2,8 II EX DG HSM i 4/3-fattn. är nästan 4000 sek billigare. Är dessa likvärdiga eller får jag vad jag betalar för? Någon som har erfarenhet?
Canon/Nikon-användare verkar ju nöjda!

Hälsn
Peter
 
ZD ED 50-200mm ƒ/2.8-3.5 SWD

♥ ◊ ♣
• Vad är viktigt för dig?
• Har du planer på en E-3/E-30 med den snabbare AF som SWD ger ihop med dessa?
• Är tätningen mot damm och regn väsentlig?
• Vilket har bäst andrahandsvärde?
• Vilka garantier utlovar fabrikanterna?
• Behöver du det halva steget extra i ljusstyrka vid längsta brännvidd hos Sigma?
• Olympus zoom är smidigare med den glidande ljusstyrkan, har hela 4x zoomomfång som går ned till 50mm, samt fungerar förmodligen bättre ihop med telekonvertrarna EC-14 och EC-20. Tillsammans med EX-25 har du ett ypperligt objektiv för närbildsfoto dessutom.
• Olympus telezoom i HG-klassen är en av hörnpelarna i Four Thirds objektivserie, vilken saknar motsvarighet hos andra system.

Jag tycker det är värt ett 40% premiumpåslag.
 
Zoom-tankar

Klockrena frågor :)

viktigast för mig är att få upp ljus/snabbhet i gluggen så att jag kan ta sportbilder inomhus med tillfredställande resultat. Detta inkluderar naturligtvis AF-snabbhet oxå. Därför har jag väl tankar på att byta upp mig vad det lider till E30. Kör idag E520 och den är lite för dålig på höga ISO, men bara 1/2 år och tar tillräckligt bra bilder i övrigt, så jag kan inte motivera att lägga de pengarna nu. Satsar därför hellre på bra objektiv för närvarande.
Egentligen är det inte viktigt för mig att komma ned till 50mm på zoomen, då jag har f/2 ED Macro i 50mm. Så närbilder och porträtt är säkrade.

Jag har sökt runt lite på tester och ebay och kan konstatera att de flesta tycker att Sigman är mkt bra men samtidigt så läser man även tester som visar på att den är "soft" på 200mm och vidöppen. Måste blända ned till f/8 och då tappar jag ju lite av poängen med det jag vill komma åt. Samtidigt så är ju allt sånt här väldigt subjektivt så jag tänkte att det kanske fanns ngn som hade erfarenhet av båda.

Sigmans andrahandsvärde verkar lika bra som Oly. Det som förundrar är att nypriset i USA på de båda linserna verkar ligga mkt närmare varandra än i Sverige. Lutar åt att beställa en tripp till NY och få semester samt inhandling i en smäll :)
 
ANNONS