Annons

Olympus - E5

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
Olympus första proffsmodell hette E1, Den andra E3. Jag bara spekulerar när jag gissar att efterförljande modell heter E5.
Om den inte kommer heta E5 så hoppas jag att moderator byter namn på tråden när den dagen kommer.

Vad tror ni att vi kan förvänta oss av E3's uppföljare?

När tror ni att den kommer?

Jag har fortfarande några olympusobjektiv liggande så skulle vara intressant att se om man en dag ska ta upp olympus igen.
Dock står sig inte riktigt E-3 mot Canon 7D, iallafall inte i mina ögon.
Lite synd att den inte släpptes med bättre specs, då hade jag stannat hos Olympus

Säg om Olympus ökar storleken på sensorn, skulle olympus objektiv klara detta?

Finns det idag en skillnad på olympus objektiv såsom Canons EF och EF-S och Nikons DX och FX

Det var nog inte så illa ment med det. Kanske bara ett tips att man kan söka lite innan man startar en ny tråd. Lite onödigt om det ska skrivas i flera samtidigt, det är bara att du fyller på den tråden med information.

/Robert

Det var nog inte så illa ment med det. Kanske bara ett tips att man kan söka lite innan man startar en ny tråd. Lite onödigt om det ska skrivas i flera samtidigt, det är bara att du fyller på den tråden med information.

/Robert

Jag har aldrig sagt att det var illa menat, jag är lika egoistisk själv med mina trådar :)

Säg om Olympus ökar storleken på sensorn, skulle olympus objektiv klara detta?

Finns det idag en skillnad på olympus objektiv såsom Canons EF och EF-S och Nikons DX och FX

Nej, alla Olympus objektiv är avsedda enbart för EN sensorstorlek, dvs för 4/3 sensorn.

Skillnaderna i Olys serier (SG HG, & SHG) är dels det bildtekniska (skärpa, ljusstyrka, fokussnabbhet etc) dels byggkvaliteten, dvs tålighet mot väder och vind samt hur pass bra det tål tuffare tag vid hård användning/tapp i marken etc.

Sensortekniken utvecklas ständigt, och vs APS-C är Olympus/Panasonics sensorstorlek inte särdeles mkt mindre, enbart något par mm på höjden och några mm på bredden, dvs 4/3 har aningen mindre avlång bildproportion.Är nog bara några år så är även Olympus 4/3 sensor rejält bra även i lågt ljus/högt ISO, nog bra för i stort sett alla glada amatörer iaf...men ännu är vi inte där..´.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar