Annons

Olympus E-PL1 klarar inte -15 grader

Produkter
(logga in för att koppla)

Juha-Hultinen

Ny medlem
Olympus E-PL1 klarar inte -15 grader - måndagsexemplar eller?

Har nyss köpt en Olympus PEN E-PL1. Perfekt idé för en glad amatör som jag. Liten och lätt, men ändå med utbytbara objektiv och relativt mycket ljusinsläpp.

Det står i specen att den bara klarar 0 till 40 grader, men det står det ju på alla. Canon EOS D500 har samma intervall, men funkar utmärkt vid låga temperaturer etc. Så det brukar inte vara ett problem. Men min kameras sensor är stendöd vid minus 15 grader. Den startar upp OK, och menyerna finns, men när man går över till att visa sensor-bilden är det nattsvart. Trodde först att jag glömt linsskyddet på.

Har jag ett måndagsexemplar? Andra erfarenheter kring detta? Annars borde en sådan kamera plockas bort från hyllorna i Norden!

Mitt eventuella måndagsexemplar är dessutom mycket dålig på att hitta fokus vid inomhusfotografering i svagt ljus. Vid stearinjlusbelysning + svagt takljus hittas inte fokus alls. Samma situation klarar en Canon PowerShot G7 galant.

Min första tanke är att du ska mejla bilden till mig. Helt obehandlad - direkt från kameran.

Jag har inga av de problem du upplever, men om det skulle vara ett måndags ex. så vore de ju tråkigt.... Det finns ingen annan i trakten där du bor som har en Epl-1'a? Annars om du har vägarna förbi linköping så kan vi jämföra våra och se om ditt ex kanske är knasigt?

I svagt ljus är det en dålig kamera tyvärr. Min är likadan.
Jag har 14-150 objektivet vilket nog spelar en viss roll dock.
Funkar hyfsat vid 14mm men zoomar man lite har den stora problem med
fokusering vid svagt ljus.
Väntar på en fast glugg runt 30mm. Borde komma tycker man.

Min första tanke är att du ska mejla bilden till mig. Helt obehandlad - direkt från kameran.

Jag har inga av de problem du upplever, men om det skulle vara ett måndags ex. så vore de ju tråkigt.... Det finns ingen annan i trakten där du bor som har en Epl-1'a? Annars om du har vägarna förbi linköping så kan vi jämföra våra och se om ditt ex kanske är knasigt?

Det finns tyvärr inga bilder att visa. När det är för kallt går det inte att trycka av och inte heller då det inte blir något fokus. Så några bilder blir det inte. När den inte hitta fokus går den bara fram och tillbaka mellan ändlägena utan att stanna på rätt ställe.

Funkar din kamera då det är kallt?

Det är lite långt från Göteborg till Linköping, men tack för erbjudandet.

I svagt ljus är det en dålig kamera tyvärr. Min är likadan.
Jag har 14-150 objektivet vilket nog spelar en viss roll dock.
Funkar hyfsat vid 14mm men zoomar man lite har den stora problem med
fokusering vid svagt ljus.
Väntar på en fast glugg runt 30mm. Borde komma tycker man.

Rickard, fungerar din kamera när det är kallt?

Det finns tyvärr inga bilder att visa. När det är för kallt går det inte att trycka av och inte heller då det inte blir något fokus. Så några bilder blir det inte. När den inte hitta fokus går den bara fram och tillbaka mellan ändlägena utan att stanna på rätt ställe.

Funkar din kamera då det är kallt?

Det är lite långt från Göteborg till Linköping, men tack för erbjudandet.

Min hittar fokus utmärkt när jag testar den nu i ett mörkt rum. iso 3200, f3.5 1/10sek. Sen är det ju för mörkt för att bli en bra bild, men den hittar fokus.

Jag har varit ute i -10 i ett par timmar med kameran och inte haft ngt problem. Det kanske kan bli problem om det är kallare, vi har lyckligtvis det inte så kallt nu :D

Jag bor i Skåne så några -15 har vi sällan. Men den har funkat bra denna vintern fast jag har inte använt den så mycket.

Batterier & LCD får problem i kyla.

.
Är det riktigt kallt så är det en fördel ju mer mekanisk kameran är. Det kallaste jag använt en kamera var en Olympus 35RD i slutet av 70-talet, då grannbyarna hade kallare än vad termometern kunde visa och den visade ner till -50ºC. Mina bilder i -42ºC kyla blev något underexponerade minns jag.

I år har det varit -35ºC som kallast på julafton, så vis av tidigare erfarenheter med min E-3 är att använda Photo Lithium batterier (3xCR123) i en LBH-1 hållare när det är kallt. Dock är det enbart ett alternativ för de med BLM-1 batterier, ej för de med BLS-1 dito.

Dessutom så har jag märkt att bildstabiliseringen drar mycket ström, autofokusen litet mindre.
Prova därför att koppla ur IS och se om det ger någon väsentlig förbättring.

LCDn blir riktigt trög i kyla, så en optisk genomsiktssökare i tillbehörsskon kan vara lämplig.

En liten kamera innanför dunjackan, typ en DMC-LX5 är mitt tips. Kanske den något större E-PL1 likaledes kan beredas plats nära kroppsvärmen?

Hmm, -15 har jag nog kanske inte provat, svårt att säga. Men jag har varit ute en hel del i vinter utan problem. En gång snöfylldes kameraväskan av misstag, och kameran låg i en snöhög (med Pana 20 mm f1.7). Det var dock inga problem att fortsätta fota efter lite rengöring.

Fokusering hade jag lite problem med i början men jag har lärt mig. I ett rum på 10 kvadratmeter belyst med en svag julstjärna är det inga problem att fokusera (20 mm f 1.7). Men man måste ju ha någon kontrast med i fokuspunkten annars går det inte. Använder oftast zoomfunktionen när det är svagt ljus. Om det är omöjligt kopplar jag på MF som har har på fn.

Problemet med 20 mm f1.7 är att den är lite långsam att fokusera generellt. Vill ha lite fler bra fasta objektiv med de senare, snabbare fokusmekanismerna.

Senast ändrad:
Tack för alla bra kommentarer. Jag tycker det verkar som om min kamera är ett måndagsexemplar. Ska skicka in den till Olympus Sverige idag.

Jag återkommer med resultatet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar