Annons

Olympus E-500 - ändra bildstorlek till 10x15?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Olympus E-500 och har nyligen framkallat närmare 400 digitala bilder. Mot min förvåning när jag öppnade paketet mina bilder kom i så var de olika stora men de flesta var i formatet 10x13 (de som är tagna med min Olympus E-500).
Så skulle jag ge mig ut på jakt efter ramar. Hittills har jag inte hittat en enda ram som är i det formatet! Så jag skulle vilja veta om det överhuvudtaget går att ändra bildformatet till 10x15 ist?

Jag har tittat lite men inte lyckats. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
 
Det går att ändra bildstorlek när man beställer sina papperskopior.

Prata med personalen i butiken; tyvärr kan de inte alltid göra något, eftersom allt är så automatiserat.

Jag brukar beställa bilder via nätet, och får dem då precis som jag vill ha dem.

Ett exempel är http://www.frontweb.se/express där man själv kan välja hur bilden ska fylla ut en papperskopia och vilken storlek själva pappersbilden ska ha.

Att ändra i kameran fungerar inte eftersom kameror har olika storlek på sina sensorer, eller rättare sagt storleksförhållanden. Olympus kör med 4/3-formatet.

Problemet är att fotolabben har en viss standard som de kör efter på bildformat, och det stämmer sällan med kamerorna; det finns för många format på dem för att det ska funka att standardisera idag med alla varianter av sensorstorlek som finns.


Ett förslag till bilderna som inte passar i någon ram: köp en lite större ram och använd en passepartout för att få bilden att passa i ramen.
 
Senast ändrad:
Passepartout

Vill haka på tråden med ramar. Har försökt hitta färdigskurna ramar passande 4:3 formatet men inte lyckats. Det som finns att tillgå verkar bara var A4 (3:2) proportionerna. Finns det någon som har annan erfarenhet? Det brukar ju bli lite bättre pris när det är färdigt o klart! Mvh Tomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.