Annons

Olympus E-5 Väderskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

FranzEA

Aktiv medlem
Olympus E-5 marknadsförs ju som en väderskyddad kamera.

I bruksanvisningen däremot, hittar jag ingenting om detta.

På sidan 158 står det:

"Vatten och fukt - säkerhetsföreskrifter för produkter med väderskyddad konstruktion hittar du i avsnittet om väderskydd"

Jag hittar inget sådant avsnitt. Ni som har Olympus E-5, har ni hittat det avsnittet?

(Ja, jag har skrivit till Olympus och inväntar svar)

Det jag däremot hittar är följande:

"Håll aldrig i eller använd aldrig kameran med våta händer"

... och (ungefär) "Använd inte kameran där luftfuktigheten är hög//i badrum // i regn"

Åter igen står det att om man har en produkt med väderskyddad konstruktion så ska man läsa igenom de särskilda instruktioner som gäller för dessa.

Jag hittar inte dessa instruktioner!

Hjälp tack :)

(lite pinsamt om någon skriver att svaret finns på sidan XX men jag tar det, för jag vill veta!)

/Franz

Kika på Olympus Europas sidor, eftersom de är ansvariga för 24 mån garantin i Europa.
http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_digital-slr_e-5_23432.htm#/reliability/
Men där står felaktigheter också; På ett ställe är det ett Al-chassi, medan i annan korrektare text har E-5 ett Mg-dito.

Engelska bruxanvisningen omnämner ordet "splash" en gång, men bara under rubriken Lens.

Du bör nog ändå vara normalt aktsam. En svag länk är om objektivet saknar miljötätning, men det är ju ganska få sådana objektiv man använder tillsammans med en E-3/E-5. Det ska vara Makro 35'an i så fall.

Kika på Olympus Europas sidor, eftersom de är ansvariga för 24 mån garantin i Europa.
http://www.olympus-europa.com/consumer/dslr_digital-slr_e-5_23432.htm#/reliability/
Men där står felaktigheter också; På ett ställe är det ett Al-chassi, medan i annan korrektare text har E-5 ett Mg-dito.

Engelska bruxanvisningen omnämner ordet "splash" en gång, men bara under rubriken Lens.

Du bör nog ändå vara normalt aktsam. En svag länk är om objektivet saknar miljötätning, men det är ju ganska få sådana objektiv man använder tillsammans med en E-3/E-5. Det ska vara Makro 35'an i så fall.

Tack!

Jag ska kolla där.

Jag undrade mest varför de skriver en hänvisning i den svenska bruxen till ett avsnitt som inte finns.

Självklart är jag normalt aktsam, och vet att alla objektiv inte är vädertätade. Jag äger t.ex. två sådana; vädertätade alltså.

Jag inser också att Olympus vill friskriva så mycket ansvar som möjligt om det skulle uppstå fukt eller dammskada, men när de även på sin svenska hemsida visar en plaskvåt E-5 så...

Tror att de flesta DSLR tillverkare undviker att nämna hur pass väderskyddade kamerorna är. T.ex Nikon skriver att D3S inte är vattentät, men inget om att den inte tål vattenstänk.

Lite sunt förnuft så håller den nog bra.

Är iaf lätt hitta youtubeklipp där E-5:eek:r sköljs över både i duschar, hålls under vattenfall etc, och verkar klara sej bra.
(likaså kan sånt hittas där Pentax K-5/K-7 utsätts för, och klarar, sådan "behandling".
Annan sak om garanti skulle täcka evt fuktskada förstås...om det inte står solklart att användaren varit oförsiktig, då åker garantin väck...

Är iaf lätt hitta youtubeklipp där E-5:eek:r sköljs över både i duschar, hålls under vattenfall etc, och verkar klara sej bra.
(likaså kan sånt hittas där Pentax K-5/K-7 utsätts för, och klarar, sådan "behandling".
Annan sak om garanti skulle täcka evt fuktskada förstås...om det inte står solklart att användaren varit oförsiktig, då åker garantin väck...

"om det inte står solklart att användaren varit oförsiktig, då åker garantin väck"

-------------------------------------

Menar givetvis att garantin gäller om det inte är bevisat av säljaren/fabrikanten att användaren slarvat/felhanterat produkten.

Är det fel på kameran och det är fukt inne i kameran så är det minimal chans att man får det åtgärdat på garantin. Den är vädertätad men det gäller ingen garanti om fukt kommer in..

Är det fel på kameran och det är fukt inne i kameran så är det minimal chans att man får det åtgärdat på garantin. Den är vädertätad men det gäller ingen garanti om fukt kommer in..

Så sant!

Jag tänker iaf inte skölja min under en dusch i onödan. Däremot vet jag såpass väl hur mkt en E-5 klarar regn etc, att jag inte skulle tveka en sekund att (vid behov) ta med den och fota även i regn...har helt enkelt genom en mängd användarinfo fått tillräcklig feedback för att tro det inte ska vara nån fara för den.

Dock, jag avskyr regn, så det ska ändå ganska mkt till för att det ska behöva testas IRL...

Jag har fått svar från Olympus:

"Hej Franz

Tack för ditt e-mail,

detta är en standardformulering som används i slutet på alla manualer i fall att manualen har ett avsnitt om väderskydd, det finns dock inget speciellt avsnitt om väderskydd för E-5.

Vänliga hälsningar

Joshua"

Ja, det blev man ju klokare på :)

Jag nöjde mig givetvis inte med det svaret och mailade tillbaka och fick ett blixtsnabbt svar:

"Ja den är "splash proof" den tål alltså vattenstänk men avdelningen om väderskydd refererar till vattentåliga kameror som kan användas under vatten.

Vänliga hälsningar

Joshua
"

Jag nöjde mig givetvis inte med det svaret och mailade tillbaka och fick ett blixtsnabbt svar:

"Ja den är "splash proof" den tål alltså vattenstänk men avdelningen om väderskydd refererar till vattentåliga kameror som kan användas under vatten.

Vänliga hälsningar

Joshua
"

Men det är väl inte riktigt? Väderskydd är motstånd mot damm och regn, inte vattentäthet.

Men även vattentäta kameror har en väldigt begränsad garanti. Återförsäljare/tillverkare kan aldrig veta hur länge eller på vilket djup vattentäta kameror har befunnit sig på, likaså som att någon lucka haft damm eller smuts i förslutningen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar