Annons

Olympus E-450 + 42mm Objektiv eller Panasonic DMC-FZ38

Produkter
(logga in för att koppla)

rosanmunda

Medlem
Hej hej! Här har ni en jätteamatör som hade tänkt att köpa en av kamerorna ovan! Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med vilken jag bör köpa eller är de likvärdiga? Mvh Marie

Det är två mycket olika kameror, så vi behöver nog veta vad du gillar att fotografera. Den ena är en systemkamera med skapligt stor sensor och utbytbara objektiv, medan den andra är en "långzoom" med mycket liten sensor och väldigt långt teleobjektiv (vid max inzoomning).

Rakt upp och ned: E-450 är en mycket bättre kamera rent tekniskt. Men om du bara fotograferar i dagsljus utomhus och gillar långt teleobjektiv så är kanske FZ38:an är bättre.

Objektivet du syftar på till Olympusen är antagligen ett 14-42/3,5-4,6. Alltså en zoom, det också. Men det sträcker sig från ganska mycket vidvinkel till kort tele, medan det inbyggda objektivet hos Panasonicen går från ungefär samma vidvinklighet till extremt långt tele. I sammanhanget bör nämnas att ju större zoomomfång, desto sämre är i regel optiska prestanda.

Att sensorn är större hos Olympusen ger möjligheter till kort skärpedjup, mycket lägre brus vid dåligt ljus, samt bättre skärpa i största allmänhet.

tack

Hej och stort tack för ditt svar! Jag tänkte fota min dotter en hel del men även min häst och när jag tränar honom. Sen en del sköna natur bilder eftersom att jag vistas mycket i naturen! JAg gillar bilder med skarpa färger! Hoppas att det ska vara lättare att förstå vilken jag borde välja nu!

Mvh Marie

Om du köper Olympusen så tycker jag att du ska kolla på paketet med dubbla objektiv. Då får du ett telezoom på 40-150 mm för ungefär 1 000 kronor vilket är ett mycket bra pris för ett hyfsat objektiv. Olympus kit-objektiv är väldigt bra. Både i förhållande till pris och jämfört med vad andra levererar.
Jag har själv en E-400 (föregångaren till den du tittar på) med dubbelzoom som jag är väldigt nöjd med. Jag köpte den eftersom jag aldrig blev riktigt nöjd med den långzoom jag hade innan.
Jag har kompletterat min kamera med en extern blixt (FL-36) och ett macroobjektiv (Olympus 50mm) vilket gjort mig ännu mera nöjd.

---/Thomas

Hej och stort tack för ditt svar! Jag tänkte fota min dotter en hel del men även min häst och när jag tränar honom. Sen en del sköna natur bilder eftersom att jag vistas mycket i naturen! JAg gillar bilder med skarpa färger! Hoppas att det ska vara lättare att förstå vilken jag borde välja nu!

Mvh Marie

...och som du förstår av Martins svar verkar det definitivt som om det är Olympusen du ska satsa på. Bara att fota barn med en kompaktkamera kan vara rätt irriterande eftersom de är långsammare och har svårare att ställa skärpan i svagt ljus. Och ger mer brus och utsmetning i bilder i sämre ljus, vilket är extra trist på människor.

En kompakt med stor zoom blir å andra sidan mycket smidigare än en systemkamera, men det verkar inte som om supertele (ätt kunna fota saker långt bort) är ett jättebehov för dig.

Enda fördelen med kompaktkameror är aöötså storleken, om det inte är avgörande är en systemkamera (som Olympus) alltid att föredra. Och Thomas förslag om paket med två objektiv skulle jag också rekommendera.

EDIT: det är alltså kompaktkameran, inte barnen, som är långsamma.. ;-)

KAnon bra sida det här ju! Är så otroligt tacksam för er hjälp. Om jag ska välja mellan de två så kommer jag ta Olympusen helt klart, den verkar passa mig och mina ändanmål bäst. Nu är det så att jag även kollar på Sonys DSLR-A230 och kanske den passar ännu bättre. Nästa steg är Canon eos 10000 och Nikon 3000d som båda verkar passa mig men det är ju en prisfråga i mitt fall!

Är väldigt nyfiken på sonyn. Men vad tror ni? Kom gärna med råd och tips! I mitt fall som mammaledig så är det ju rätt mycket pengar ändå! =)

Mvh Marie

KAnon bra sida det här ju! Är så otroligt tacksam för er hjälp. Om jag ska välja mellan de två så kommer jag ta Olympusen helt klart, den verkar passa mig och mina ändanmål bäst. Nu är det så att jag även kollar på Sonys DSLR-A230 och kanske den passar ännu bättre. Nästa steg är Canon eos 10000 och Nikon 3000d som båda verkar passa mig men det är ju en prisfråga i mitt fall!

Är väldigt nyfiken på sonyn. Men vad tror ni? Kom gärna med råd och tips! I mitt fall som mammaledig så är det ju rätt mycket pengar ändå! =)

Mvh Marie

Generellt sett så tror jag att kamerorna i den aktuella prisklassen från etablerade tillverkare (Olympus, Nikon, Canon, Sony, mm) är tämligen likvärdiga. Jag brukar rekommendera folk att klämma och känna på kamerorna, kolla på menyer och inställningar och sedan köpa den som känns bäst. Det är inte många som ger helt objektiva råd. Detta beror nog på att det inte är så många som testat flera olika märken och det blir väldigt mycket religion i tyckandet.
När det gäller Olympus, som jag själv har, så är ett starkt argument (som jag även har hört från andra) den höga kvaliten på kitobjektiven (de som ingår i paketpriser) vilket innebär att man klarar sig bra utan att behöva köpa till objektiv.
Om jag själv skulle köpa något annat än Olympus nu så skulle det bli Nikon. Även detta är lite religion eftersom jag plåtade en hel del med Nikons analoga systemkameror tidigare i livet.

Mitt råd är alltså att du köper det DU tycker känns bäst och lyssna inte för mycket på mig och andra besserwissrar.

---/Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto