Olympus FL-40 var en blixt till E-10, E-20, samt till de mest avancerade P&S kamerorna C4040, C5050, ..., C8080. Den är halvt om halvt kompatibel med E-1:an, men saknar bl.a. de snabba FP-moderna. Tillbehören i form av sladdar och handtag skall även passa de senare modellerna. Jag hänvisar liksom föregående inlägg till J. Andrzej Wrotniak, som skriver lättillgängligt och sakligt om blixtsystemen, om du önskar veta mer detaljer.
Fördel A - unikt för E-300 (och E-330):
Till E-300 är det en FL-36 som gäller, för då får du ett av marknadens bästa och kompakta dubbel-blixtsystem på en kamera. Du har den inbyggda att rikta framåt, medan FL-36 riktas i taket. Du kan justera effekten individuellt, dels på FL-36, dels på E-300, för att anpassa relationen. Jag har tagit många lyckade blxtbilder inomhus med denna combo. (Jag kommer inte på om FL-50 är för stor, så att den blockerar den inbyggda blixten på E-300.)
Fördel B:
En annan fördel med FL-36, är att du kan fokusera säkrare även i beckmörker, genom att FL-36 har en inbyggd röd lampa för fokuseringshjälp, med vilken den projicerar ett mönster på objektet. Du slipper samtidigt att inducera epilepsi hos motivet, vilket annars skuren av blixtar för fokuseringshjälpern riskerar att göra.
Ref: