Annons

Olympus Camedia SP-350

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en riktgi amatör men tycker det är jätteroligt att fota, har tyckt det i många år.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att bejaka detta intresse tidigare men idag känner jag att jag vill bröja lite smått.

Tidigare har jag endast använt mig av "vanlig" kamera, en systemkamera som det inte gick så bra med, en sony digitalkamera och nu en avant digitalkamera som är helt kass.

jag har itne så mycket pengar men funderar på en Olympus Camedia SP-350.

Är det en bra förstakamera?
vad klarar den och vad skall jag tänka på?
Någon som har erafrenhet av att fota flyfotade djur som illrar?

Tacksam för svar!

Är det för att kunna fota i RAW format?

Är det för att kunna fota i RAW format, som du är intresserad av SP-350? Det finns nyare kameror på marknaden för detta, såsom Fujifilm Finepix S9100/S9600 och ett flertal från Panasonic, t.ex. Panasonic Lumix DMC-LX2. Vill du ändå veta mera om SP-350, så kan detta vara ett förslag: Why you should pick up an SP-350 today!!! - from Olympus Talk Forum

Fota flyfotat, det kan vara marigt med en digitalkamera. Prova att ställa in manuellt fokus, istället för att kameran ska automatiskt ställa in avståndet före varje exponering. Med SP-350 kan du dessutom montera en extern blixt i blixtskon, så du ska nog kunna frysa vilken flyfoting som helst.

Kolla gärna in vilka kameror som fabrikanterna presenterar nästa vecka på mässan i Köln - kanske det dyker upp fler alternativ som är intressantare.

Tack för svaret.

jag är ute efter en kamera som är bra men som inte kostar för mycket då jag inte kan ge mer en ett par tusen för en.

dssutom vill jag itne lägga ut en massa pengar och sedan upptäcka att det inte var mitt område iaf

jag är helt enkelt ute efte en bra förstagångskamera som är lätt att experimentera med och som inte är direkt dålig eller ger dålig kvalité

me ntack för tipset skall kolla in och se vad de har att säga om den!

SP-350 är en bra kamera men det finns ju många andra att välja av. Alla har sina för och nackdelar. SP-350 fördelar:

- flexibel (mymode, programmerbara knappar)
- liten men bra ergonomi
- blixtsko
- bra bilder (topptestad IMA-test)
- raw (det går att pressa den till ASA1600, och brusreducera till hyfsat bra resultat faktiskt)

nackdelar:

- lite långsam fokus i svagt ljus (har man blixt med extra AF-belysning som hjälper kamerans egen kanske den blir snabbare)
- långsam bildbläddring (bläddrar man dock i histogrammode - inga problem)

Man kan iofs med fördel ställa in en manuellt avstånd på SP-350 och fota - då går det snabbare.

Fast om man ska fota mycket "snabba" händelser tror jag ändå en systemkamera är idealet.

tack för svaren

jag skulle väldigt gärna vilja ha en systemkamera men de är på tok för dyra för mig i nuläget, vet ni något annat som kan jämföras med sp-350 som ligger i samma prisklass?

Några tips är ju Casios serie (snabb fokus) och Fuji F11/F30 (lågt brus vid svagt ljus, men knappast så mycket snabbare än SP-350).

Jag tycker nog att SP-350 låter som ett bra val för dina ändåmål. Jag har själv en SP-320 som jag är nöjd med, det ända är att AF:en kan vara lite trög i svagt ljust trots AF lampan. Batteritiden är heller inte den bästa.

Sen är ju systemkamera att fördedra om man fotar objekt som rör sig snabbt men då kommer man ju upp till priser på över 6000:-. Och andra sidan så om du köper en lite mindre kompakt nu och sedan köper en system så har man ju alltid nytta av kompakten då man inte orkar släpa med sig en stor sytemkamera.

Brus innebär ljuskänsligheten, en del kameror är bättre på brus (dvs mindre brus på högra ISO tal) och en del är sämre. Är kameran bättre på brus så kan man fota utan blixt när det är ganske mörkt. Systemkameror brukar vara bra på brus vilket däremot kompakter oftast är kass på. På min (SP-320) så ser man ganska mycket brus redan vid ISO400 och vid 800 så är det riktigt mycket. Nu har detta kanske förbättrats en del på SP-350 men det kommer ju aldrig upp på systemkamerornas nivå.

Hoppas att detta hjälpte dig lite
Lycka till med ditt kamera köp!

/Albin

Om jag förstår det hela rätt innebär det att ju mer ISO man har desto mer brus?
därför att den är ljuskänsligare.

Förstår jag rätt?

jag kollade runt lite mer idag och tänkte att en canon powershot A620 eller sony DSC-W70 Cybershot kanske kunde vara andra alternativ.

Jag måste säga att jag verklgien fastnade för Olympusen, men jag vill verkligen ha den bästa kameran jag kan få när det gäller de pengarna.

Många kameror har ju en sport-inställning, för snabbare rörelser.

Fungerar inte det på dehär kamerorna eller vad är det som gör att snabba motiv inte blir så bra med de kompakta?

ursäkta mina frågor man jag är verkligen inte insatt.....

Illerfantasten skrev:
Om jag förstår det hela rätt innebär det att ju mer ISO man har desto mer brus?
därför att den är ljuskänsligare.

Förstår jag rätt?

jag kollade runt lite mer idag och tänkte att en canon powershot A620 eller sony DSC-W70 Cybershot kanske kunde vara andra alternativ.

Jag måste säga att jag verklgien fastnade för Olympusen, men jag vill verkligen ha den bästa kameran jag kan få när det gäller de pengarna.

Många kameror har ju en sport-inställning, för snabbare rörelser.

Fungerar inte det på dehär kamerorna eller vad är det som gör att snabba motiv inte blir så bra med de kompakta?

ursäkta mina frågor man jag är verkligen inte insatt.....

Bara fråga på! :) Den som inget frågar får inget veta!

Det är som du säger att mer ISO = mer brus. Jag såg att Sony DSC-W70 har ISO ända upp till 1000, häng inte upp dig på det för att med så högt ISO på en kompakt så är det antagligen nästan oanvändbart. Min Olympus SP-350 har ISO upp till 800 och jag har i stor sätt aldrig använd mer än ISO400 med den.

Jag skulle nog valt Canonen eller Olympusen, de tekniska skillnadera är inte så stora men både Olympusen och Canonen har större grepp vilket kan vara att föredra om man fotar under en längre tid.

Jag såg att på Cyberphoto.se har dom en Olympus Camedia SP-510 Ultra Zoom som ser riktigt bra ut. Den kan nog va att fördra för dig. Det stora zoom omfånget är ju också bra men det gör ju den lite större och tyngre. Det låga priset gör ju heller inget, 2895:-

/Albin

tack för hjälpen.

jag har tittat på SP-510 men tänkte att det var inte det ja gvar ute efter.

å andra sidan är jag inte kunnig alls.

om nu ISO 800 och uppåt skapar så mycket brus, hur kommer det sig att dehär kamerorna har det?

är det inte bra till något?

Illerfantasten skrev:
tack för hjälpen.

jag har tittat på SP-510 men tänkte att det var inte det ja gvar ute efter.

å andra sidan är jag inte kunnig alls.

om nu ISO 800 och uppåt skapar så mycket brus, hur kommer det sig att dehär kamerorna har det?

är det inte bra till något?

Det är ju lite en smaksak hur mycket brus man vill ha på sina bilder men jag tycker inte att det är särskilt snyggt med för mycket brus. Sen skryter ofta butikerna med höga ISO t.ex jag såg i en annons från Siba: "ISO800 möjliggör fotografering utan blixt".

Sedan så är det ju kamera till kamera hur mycket brus det blir, men i rgele så är det mycket brus på ISO800 med de flesta kompakter. Däremot så är en del systemkameror nästan helt brus fria vid ISO400-800.

Riktigt bra bildkvalitet. Inget behov av blixt.:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FF11

Liten peng, mycket kamera:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=a530

Denna skulle jag titta på om jag skulle köpa idag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A630

Olympusen är väl OK. Men utvecklingen går oerhört snabbt. Den kan vara intressant om man kan köpa den till ett lågt pris begagnat.

Bildstabilisering kan också vara intressant. I alla fall om man ofta vill använda teleläget, då är det svårt att undvika skakningar.

Jag tycker att ovanstående kameror är intressanta ur ekonomisk synpunkt. Det finns mer avancerade och dyrare modeller. Men då närmar man sig en systemkamera i pris. En systemkamera ger av förklarliga skäl mycket mer än en kompaktkamera.

Tack för alla tips!

Nu vart jag jättekonfunderad.

Funderar på att kolla på Canon Powershot A630 istället.

Den verkade helt ok.

Jag lutar verkigen åt olympusen då jag fastnade för den med en gång, mneå andra sidan fastnade jag för canonen nu när ja gfick se den också.

Tack så jättemycket för tips och hjälpen!

Kamerorna har som sagt lite olika invinkling, läser man runt på ex dp-review så får man lite tips. Sen kan man försöka söka runt på lite IMA-test, eftersom kameror generellt ger olika färgåtergivning.

Just SP-350 ger neutrala färger utan för mycket mättnad. De andra har lite andra färgdrag, och det är alltså tycke och smak.

Blixtskon är ett stort + om man vill ta BRA bilder inomhus. En Soligorblixt där man kan vinkla huvudet eller använda diffusor ger utmärkta bilder. Bra mycket bättre än att fota utan blixt med en Fuji F11 vid ASA>800.

T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar