Annons

Olympus C-765. Intryck, proglem, frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

erikh

Ny medlem
Hej,

Jag sitter här med en ny Olympus C-765, som jag köpte i onsdags, vilket bör göra mig till en av landets absolut första innehavare av den modellen i landet. Det är min första digitalkamera, och egentligen min första avancerade kamera och jag har alltså bara haft den i några dagar men jag kan ändå sammanfatta mina första intryck. Dock så är det ingen hyperteknisk analys. Till det saknar jag kunskaper. Och eftersom jag har haft problem, så kommer den här texten mestadels att handla om detta.

Hittills är jag inte nöjd med den och det beroende på att jag tycker att den optiska zoomen är ruggigt svår att använda. Jag har trott att det är handhavande fel och att jag ska kunna rätta till det genom att läsa i manualen och lära mig mer om hur zoomen fungerar. Den har alltså 10x optisk zoom, och det var mkt därför jag köpte just den här kameran kombinerat med storleken på den. Köper man en kamera med 10x optisk zoom så vill man ju kunna använda den.

I autofokus-läget så förväntar man sig att kameran skall kunna fokusera någorlunda, och
det fungerar, men inte om man använder 70-80% av zoom-förmågan och upp till max. Om man
zoomar in maximalt på objekt som är 15-250m bort så är det i princip omöjligt att få en skarp bild, och då menar jag inte lite suddig, utan ordentligt suddig så att man knappt ser vad bilden föreställer. Samma sak om man fotograferar objekt som är närmare än en meter och vill använda den maximala zoomförmågan. Helt omöjligt. Jag har testat trixen att försöka fokusera på andra objekt på samma avstånd, men det hjälper inte. Jag har testat att vänta flera sekunder för att zoomen ska kunna fixera och justera sig men den lyckas ändå inte. Jag får intrycket att nånting är fel, men eftersom det är min första digitalkamera och min första avancerade kamera (har bara haft kompaktkameror förut) så har jag velat testa mig fram och utesluta handhavandefel. Vad tror ni, är det ett fabrikationsfel eller är det här nåt som är vanligt förekommande bland digitalkameror, eller bland tidigare Olympus-modeller i samma serie (med 10x optisk zoom) eller är jag bara okunnig som inte lärt mig hantera min kamera?

Sen ska tilläggas att när jag kopplar in manuell zoomning så upplever jag samma problem när jag försöker använda den kraftiga zoomen. Svårt, i princip omöjligt att få kameran att fokusera på långa avstånd. När man trycker zoomen till maxläget så åker optiken till maxläget och åker sedan tillbaks litegrann och det verkar vara det som orsakar problemet.

På riktigt korta avstånd finns ju macrofunktionen och när den är inkopplad så verkar just den biten fungera. Men från en meters håll bör man väl kunna få en fokuserad bild även med autofokus och maximal zoom?

Annars känns kameran robust och tålig. Att ta inomhusbilder mellan 2-10 meter fungerar kameran ypperligt, men det är därför jag har köpt kameran utan för att kunna ta kort i naturen på långa avstånd och använda den kraftiga zoomen. Jo, just det, jag läser i manualen att kameran bara ska användas vid nollgradig temperatur och varmare. Är det nåt som gäller för de flesta kameror (frånsett allväderskameror)??. Det låter ju något begränsande.

mvh
Erik
 
Beträffande svårigheten att fokusera så finns det recensioner av Olympus C-750 på Fotosidan.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3645

Du kanske redan har läst recesionerna? Beträffande användandet ner till nollgrader så tror jag att det är "standard" (för säkerhete skull) bland kameratillverkarna. Jag har en vid det här laget "antik" C-3040 som jag använder oberoende av väder och temperatur. Den fungerar.
 
Hej,
Nu är jag ingen expert, men med maximal zoom så går det nog inte att fokusera på en meters avstånd. Prova manuell fokus och full zoom så ser du att du inte kommer ner till en meter.
Som sagt ingen expert, men jag tror det har med brännvidden att göra. Det är alltså helt normalt. Sen att autofokusen inte fungerar helt tillfredställande upplever många med just c-700 serien. Jag har själv en c-750 och tycker AF fungerar bra så länge ljusförhållandena är bra. I dåligt ljus och med zoom är den inte särskilt bra. Då får man köra manuellt.
 
Vad gäller fokusering på 1m avstånd med maxtele så säger ju manuelen följande:

Normal: Vidvinkel, 0.6 till oändligt.
Normal: Tele, 2m till oändligt.

Så att den inte kan fokusera då är ju inte särskilt konstigt.

Macro: Vidvinkel, 0.07 till oändligt
Macro: Tele, 1.2m till oändligt.

Så med andra ord kan man inte ens ha maxtele vid 1m, men nästan. Varför inte bara gå närmare? Varför skall du ha 380mm när du står 1m från något?

Vid supermacro är ju brännvidden(?) låst och bilder kan tas från 3cm avstånd.
 
duckyours skrev:
Jag har själv en c-750 och tycker AF fungerar bra så länge ljusförhållandena är bra. I dåligt ljus och med zoom är den inte särskilt bra. Då får man köra manuellt.
...och manuell fokusering är ganska kasst gjord. Den där fula uppzoomningen från lågupplöst bild är så korkad att jag saknar ord. Dessutom är avstånden fel!

Men vad gäller närgränser vid zoom så är kameran faktiskt självdokumenterande i manuella fokusläget. Då kan du helt enkelt inte ställa den närmare än dryga metern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.