Annons

olympus c-310 vs. Kodak cx7300 samt några frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Hallå, jag harätnkt att införskaffa en digitalkamera för en billig penning och kikar i expertnytt på två stycken.
Kodak Easyshare cx7300
samt
olympus camedia c310

Fördelen med olympus är 3x optisk zoom samt 2cm makro
och 3.2 Mpixlar och 1.8 tums skärm

Fördelen med Kodak är 500 kronor samt att jag inte behöver köpa ett XD(?) minneskort.
och 3.2 Mpixlar och 1.6tum skärm


Som jag ser det, är det värt 500 spänn och ett nytt minneskort för att få 3x zoom och makro.
Jag tror visserligen att makron kommer att få en del användning, men...



Frågor:

1. Går det 16mbit interna minnet att använda i samband med ett minneskort på Kodaken?

2. 3x zoom är ju alltid händigt, men hur mycket zoomar den in egentligen? Hur mycket närmare kommer man? förkortas avståndet till en tredjedel? Om man har 10x zoom, förkortas avståndet till en tiondel då?

3. 3.2 megapixlar räcker till en 10x15 bild, har jag hört, men hur ser det ut om man vill ha mer?
13x19 tillexempel.

4. Har dessutom hört att 10x13 är standard på digitalkameror, nte 10x15 som på vanliga kameror, stämmer det? är då 13x17 istället för 13x19

5. Hur långt räcker ett 64 meg kort? Till hur många bilder med dessa kameror, ungefär, någon som vet? Tänkte att man kankse inte behöver ett 128 meg.s kort till dom.


Tack så mycket för att ni tog er tid att läsa / Jonis
 
För att svara på dina frågor:

1. Jagv vet inte säkert, men det BORDE ju gå. Om inte annat så borde man kunna växla mellan de två. Så är det på en äldre Ricoh vi har här på jobbet.

2. Det går inte att svara generellt på. 10mm skillnad i vidvinkelläget gör större skillnad än 10mm i teleläget, så det varierar från kamera till kamera.
Här är ett ganska typiskt exempel på 3x zoom på en kompaktkamera dock:
http://dumbo.mine.nu/bilder/117_1743.JPG
http://dumbo.mine.nu/bilder/117_1744.JPG

3. Jag har gjort utskrifter upp till motsvarande A4 från min A70 (som har 3Mpix) och det ser bra ut. För 10x15cm (10x13) så räcker det med 1Mpix.

4. På de flesta kompaktkameror är förhållandet 4:3 ja, precis som på en datornskärm (finns ju undantag där förstås) och inte 3:2 som på vanlig småbild.

5. Det varierar ju beroende på kamera. Dels pga upplösningen, dels pga hur mycket kamerorna komprimerar bilderna. Jag vet att olympus har siffror på ungefär hur stora bildfilerna blir på sin hemsida. På ett ungefär kan man nog säga att 64MB räcker till 40-50 bilder på högsta kvalitet från en 3Mpix-kamera.

För att relektera ang. de två kamerorna så skulle jag köpt C-310:n av de två. Den tar riktigt bra bilder för priset och zoom är väldigt praktiskt. Närgränsen är åxå användbar ibland.
Den går att få med 128MB minne för typ 1444kr från technikdirekt, enl. pricerunner.

Om det är värt det kan ju bara du svara på. :)

Edit:
Nu vet jag ju inte vad det är för priser som expert har förstås. :)
 
Senast ändrad:
Tack för svaren!



Expert säljer den för 1500, ska man sedan ha minne kostar ju det 350-400 =(
Men Technik direkt.... Det är en tysk affär, det känns ganska tveksamt. Någon som provat handla därifrån någon gång?
 
Du kan läsa omdömen om dem här:
http://se.pricerunner.com/retailer/6396/reviews

Det är många som handlar därifrån och den stora merparten verkar vara nöjda. Det enda förbehållet är ju att man inte får manual på svenska. Ibland får man med på engelska, ibland får man ladda ner manual från tillverkarens hemsida.

C-310 är dock rätt lätt att använda ändå, vi har en sådan på jobbet. Men det beror kanske på hur "teknisk" man är åxå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.