Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus C-2100UZ - Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Har tänkt att skaffa en telekonverter till min Olympus C-2100 UltraZoom och undrar nu följande eftersom jag tycker att original 1,4X är för lite förstoring att lägga pengar på.

Har sett Canon TC-DC 52 som förlänger brännvidden med 2,4X och har en filterdiameter på 52mm för att passa Canons filteradapter LA-DC 52 B till PowerShot A30 och A40.
Detta är en relativt ny konverter som egentligen är gjord för Canons modeller A30 och A40. A40 är ju en kamera som ger bra bilder och prisbilden på konvertern ligger inte i botten (rek. 1600 inkl. moms) så man tycker att optiken skulle kunna vara hyfsad, eller?

Förmodar att bländaren kommer att bli 8,4 på längsta tele. Är detta ett problem i 2100UZ med tanke på ljusmätning och fokusering.
Blir det till att ställa in själv?

Kommer denna konverter tillsammans med stepupring 49 mm - 52 mm att fungera på 2100UZ med tanke på skärpa, bländare, svarta avrundade hörn (vinjettäring) osv.?

Är det 52 mm standardgänga på konvertern?

Har ni några andra förslag på telekonverter som är lite mer effekt med?
Finns det någon tillsats som ger 2X extra (2,8X totalt) på originalkonvertern, eller blir det vådliga problem med bländare?

Och här en bonusfråga:
Vet ni om den mera omfattande bruksanvisningen på CD finns på svenska?

/Lennart

Jag har 2100 med konverter B-300. x1.7 om jag inte minns fel. Fungerar mycket bra men det krävs ju lite ljus för att hålla slutartid-näsan ovanför vattenytan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar