Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus arv, värderingsförslag! TACK FÖR HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik92

Medlem
Hej,

Min far gick bort i höstas och lämnade efter sig mängder av fotoprylar av Olympus. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig och min bror för att se om något av detta är värt några pengar eller om allt ska ges till Myrorona.

Har lagt upp ett SQ-filter, det finns kanske 10 stycken sånna i väskan.

Allt är i gott skick mycket ser oanvänt ut.

Tack för hjälpen.

Bilagor

• tempImageGBdvJ2.png
    tempImageGBdvJ2.png
    12.5 MB · Visningar: 144
  • tempImage1hCIe3.png
    tempImage1hCIe3.png
    11.5 MB · Visningar: 118
  • tempImageBMklNs.png
    tempImageBMklNs.png
    11.8 MB · Visningar: 100
  • tempImageNzEQqQ.png
    tempImageNzEQqQ.png
    13.2 MB · Visningar: 96
  • tempImagek3Xirn.png
    tempImagek3Xirn.png
    11.7 MB · Visningar: 95
Forts. på objektiv

Bilagor

• tempImagexCipg0.png
    tempImagexCipg0.png
    11.8 MB · Visningar: 44
  • tempImage8O6wim.png
    tempImage8O6wim.png
    13.2 MB · Visningar: 52
  • tempImagetc9ZbS.png
    tempImagetc9ZbS.png
    11.7 MB · Visningar: 57
  • tempImageRUXfa9.png
    tempImageRUXfa9.png
    12.1 MB · Visningar: 60
  • tempImageP8UNSV.png
    tempImageP8UNSV.png
    11.8 MB · Visningar: 59
Forts.

Bilagor

• tempImageuTU992.png
    tempImageuTU992.png
    13.2 MB · Visningar: 75
  • tempImagegqH2Up.png
    tempImagegqH2Up.png
    11.4 MB · Visningar: 76
  • tempImageTOmmgp.png
    tempImageTOmmgp.png
    12.2 MB · Visningar: 81
  • tempImageExMWSa.png
    tempImageExMWSa.png
    11.1 MB · Visningar: 92
  • tempImage1okcFP.png
    tempImage1okcFP.png
    12.3 MB · Visningar: 90
Hej,

Min far gick bort i höstas och lämnade efter sig mängder av fotoprylar av Olympus. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig och min bror för att se om något av detta är värt några pengar eller om allt ska ges till Myrorona.

Tack för hjälpen.
Hej!
Det är många saker, mitt tips är att kolla tradera på avslutade auktioner har du tur finns dina grejer där annars tror jag generellt sett att det har inte något större värde med reservation att det finns riktiga guldkorn som är verkligt eftertraktade. Bilderna visar tyvärr inte den info som behövs för att förstå vad det är för grejer. Man behöver se texten på objektivets framsida runt frontlinsen, det kan stå: f/1,8; 50 mm osv

Hej Hans,

Tack för tips, ska kolla trader. Är det någon av dessa som säger dig något?

1:3,5 - 5,6.35-70 mm
1:3,5 - 4,5 40-150 mm
1:3,5 - 5,6 14-45 mm

Hej,

Tack för hjälpen.
Ge till Myrorna!l

Zoom objektiven är troligtvis det inte något större värde i, kamerahuset är ett four thirds hus(ej micro). Det går nog ta skapliga bilder med men systemet i sig är övergivet sedan länge och värdet på den är troligtvis väldigt lågt.

Det ser ut som att det finns med ett 50mm fast objektiv, det är ingen dyrgrip men troligtvis ganska trevligt och det mest spännande i högen.

Lägg ut sakerna på tradera i enskilda auktioner med lågt utropspris. Det är lite lotteri där och ibland kan folk bjuda väldigt märkliga summor för kameraprylar. Men av vad jag kan se är det nog mer hundralappar än tusenlappar paketet kan inbringa.

Håller med om förslaget att lägga ut prylarna på Tradera, en och en, med så tydlig beskrivning som möjligt. Har själv sålt en massa gamla saker där vid förrådsrensning, i princip allt blir sålt, mycket till förvånande höga priser. Dessutom är Traderas system för betalning och leverans mycket praktiskt.

Objektiven betingar inget större värde. Kameran är en E-300 i det idag avdankade 4/3 systemet och omsprungen av tiknikens framfart tyvärr. Du kan lägga upp på Tradera och få några hundringar per grej skulle jag tro.

Tyvärr, det här är nog mer eller mindre värdelöst.
E-300 kom 2004 och var ganska föråldrad redan efter tre-fyra år.
Objektiven är mera tidlösa, men ganska mediokra.
Filtren som sitter på objektiven är också av ganska enkel kvalitet.

Till råga på allt är 4/3-systemet som sagt inte speciellt hett längre...

Jag gissar tyvärr på att du får runt en femhundring för alltihop.

Antingen lämnar du till Myrorna, eller så borstar du av alltihop och lägger upp dem på Tradera med bra bilder och ärliga beskrivningar. Ifall du väljer utgångspris en krona, så se till att du inte går back på frakten. Lägg upp fyra annonser, inte en enda (och tala om att du samordnar frakten). Med lite tur sticker något iväg i pris.

Det finns en del säljbart. Bälgen, 50 mm objektivet och framförallt spegeltelet 500 mm (ovanligt!). Sälj separat på Tradera, inte i paket. Våga lägga ut dem med startpris 1 kr.

Du har fått en del ganska bra svar redan, så jag vill bara tillägga att du bör fotografera objektiven framifrån så att man kan se beteckningarna på dem. Four Thirds-objektiven är i stort sett värdelösa idag, men OM-objektiven kan vara värda mer beroende på vilka de är.

Det där Reflex-objektivet (sista bilden) är nog värt mer än vad många tror. 500 mm f/8-varianten har sålts för 3-4000 kr ( avslutade auktioner, inte önskepriser från optimistiska säljare) på Ebay.

Jag missade tredje omgången bilder.
Ja, spegeltelet borde bli en del pengar. Bälgen och OM 50mm är ju också intressanta.

Ja, bälgen kan nog få hyfsat betalt för om man är tålmodig.

Zuiko OM 50 mm f/1.8 är ett mycket bra objektiv, men tämligen vanligt på begagnatmarkanden så räkna inte med mer än några hundralappar för det. Knappast fyrsiffrigt.

Det är väl i tur och ordning spegelobjektiv, bälg och fast optik som kan intressera, men rengjort och framför allt testat så det fungerar i verkligheten är viktigt för priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar