Annons

Olympus annonsering - inte så bra översatt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
I t ex senaste Kamera & Bild har Olympus en helsidesannons för E-510. Jag reagerade på att den kändes ganska dåligt översatt.

Rubriken lyder:

"Få andra fotografer att be om ditt namn."

sedan följer lite argument i punktform varav ett är:

"Total säkerhet: Bildstablisator motverkar rörelseoskärpa"

Ett ganska intressant påstående! ;)

Rubriken känns också krysstad. Det är väl inte för andra fotografer jag fotar?

Lägg därtill att bilden i annonsen är "tvådelad" där man förväntas vrida(?) på tidningen 180 grader för att se de fina pappegojorna som flyger över det gröna kullarna.

Lustigt nog hittade jag samma annons i en brittisk fototidning och där har man väl lyckats bättre med texten.

Rubriken är:
"Get the recognition you deserve"

och påstående om stabilsatorn lyder:

"Total sharpness: Image stabilisation built-in"

En klart bättre rubrik och ett mer sansat påstående om bildstabilisering.

Man undrar ju om någon på svensk representatn för Olympus godkänt översättningen?

Mvh
Anders

Jag tror att Olympus sverige vet vad som står. Även om de lämnar ut översättnings och reklamjobbet till någon partner, måste de granska förslagen.
De svenska reklambladen för E-3 innehåller betydligt oftare "professionell" än de engelskspråkiga bladen.
Även om kameran kan användas professionellt känns det lite överdrivet då Olympus international siktat på konsumentsegmentet i första hand vilket även märks på prisbilden.
Svenska Olympus verkar vara lite väl ivriga i sin marknadsföring, eller så saknas kunskap i området.

Så är det kanske, tycker bara det är lite väl magstarkt att hävda att IS motverkar RÖRELSEoskärpa. Det är ju ett helt felaktigt påstående.

Mvh
Anders

pixelbild skrev:
Fotografens rörelser.

Jag har lärt mig att man i terminologin gör skillnad på:

RÖRELSEoskärpa

och

SKAKNINGSoskärpa

Det först nämnda avser motivets rörelse, det andra kamerans skakningar.

Om detta är en missuppfattning från min sida så är jag ju förstås helt ute och cyklar i denna diksussion. Det vore ju inte första gången i så fall! :)

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar