Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olympus 740/750/730

Produkter
(logga in för att koppla)

mikro

Medlem
Hejsan!

Funderar på att köpa min första digitalkamera snart. Kikade en del på Olympus C-730, men den försvann ju till förmån för C-740 och C-750. Är det någon som har erfarenhet av 730, och kan säga om det är ett bra köp?

Jag har även lite svårt att bestämma mig om det är värt att lägga en tusenlapp till på att få 1 Mpixel till, möjlighet till extern blixt, ljudinspelning mm som det är på 750, eller om man ska nöja sig med 740. Jag har för mig att jag har läst någonstans att det är bättre optik i 750, men är osäker på om det stämmer. Någon som vet?

Tror ni att prisläget på 730:an kommer ändras något när 740 och 750 dyker upp på marknaden? Månag av de handlare som hade 730 tidigare, på nätet i alla fall, har tagit bort den helt ur sortimentet. Hade ju hoppats lite på att någon skulle sänka priset på den : )

Många frågor, men om någon kan hjälpa mig lite så blir jag glad : )

Efter att ha lekt med en 730 (fd ägare till en 2100:a) så kan jag säga att kameran fungerar bra i dagsljus. Var beredd att höja ISOtalet eller använda blixt inomhus.

Jag gillar inte 7serien mest för att optiken måste fällas ut. Utfällbar optik kan krossas.

Annars är kameran rätt underhållande. Klickar fint och har sig när man tar bilder med den. EVFen är jätteskön.

Zoomen är skitbra att ha. Jag tar hellre 10x zoom och 3mp än 3x zoom och 5mp.

Har själv en 730. Har haft den nu i sen november förra året. Håller med att det är en skön kamera men den har helt klart sina begränsningar. Af kan ibland vara riktigt seg tycker jag nu snackar vi alltså flera sek innan den låser sig och är det mörkt så kan du helt glömma den nästan.

Men som sagt den är skön och man kan ta bra bilder med den om man inte är så där jätte intresserad av action shots utan mer tycker om stilla motiv.

af

Hmmm, har man möjlighet till manuell fokusering på den, eller är det helt kört att ta mörkerbilder? Såg att de nya i alla fall hade slutartider upp till 16 sekunder, vilket kan vara rätt trevligt om det nu går att fokusera ...

Har haft en 730 i min ägo som jag sålde förra veckan.

Tycker kameran var riktigt bra som nybörjarkamera. Lagom mycket inställningar går att göra manuellt. Zoomen är super. Den är kompakt.

På rak arm så kommer jag på två mindre fel, och båda är nämnda här redan. Fotografering i mörker samt seg autofokus stundtals...

Hmm, och jag som hittills aldrig haft autofokus ens pga att jag tyckt det varit långsamt även på bättre kameror : )

Jag får fundera på det ett tag helt enkelt, och se vilka alternativ det finns i den prisklassen med någorlunda samma prestanda. Är mycket ute i naturen och skulle verkligen uppskatta en bra zoom. Sen vill man ju så klart gärna ha en kamera som går att växa i. Särskilt med tanke på att jag normalt kör rätt mycket manuellt.

Får man fråga hur mycket du fick för din 730?? Har gått i samma tankar att köpa en ny kamera för att uppgradera lite och är nyfiken på vad man kan få för en liten 730.

Jag sålde 730 för 5000:- med ett 128 mb minneskort. Då hade jag endast haft den i tre månader...

Många många många var intresserade vid 5500:-, tills de såg att det kom en 740 och 750 som var billigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar