Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus µ[mju:] 770 SW

Produkter
(logga in för att koppla)

mtpatrol

Ny medlem
Hej, jag väntar på att någon tillverkare ska komma med en vattentät kamera som uppfyller mina krav. Dessa behöver vi inte gå in på här, men jag undrar en sak:

Varför är det fortfarande så vanligt med 15 fps i filmfunktionen på kameror?

Anledningen till rubriken är att den kameran skulle passa mig perfekt om det gick att filma bättre med den.
640x480 pixlar räcker för mina filmbehov med digitalkameran.

När tror ni Olympus kommer med nästa modell och tror ni att det blir 30 fps då?

Jag har iofs inte provat någon nyare kamera med 15 fps så jag vet bara att det inte blev bra med äldre (5 år) kameror.

http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW_Details.htm

Mvh Daniel

T.ex. den nya SP-550UZ som även kan fås med UV-hus, kan ju klara 640x480 30fps som bäst, tills minneskortet är fyllt, med sin 1/2.5" sensor från förmodade Sony. De 4 AA-batterierna ger både kraft till CCD-shift samt räcker till riktigt många exponeringar. Denna kamera klarar även en bildvinkel motsvarande 28mm i formatet 135-film.

Att däremot µ770SW bara klarar 15fps, skulle kunna bero på att sensorn och tillhörande analoga och digitala kretsar i den mindre kamerakroppen värms upp för mycket om videohastigheten vore större. Mest troligt är därför att de nuvarande bildbehandlingskretsarna inte är tillräckligt effektsnåla och resursstarka för att det lilla batteriet på 740mAh ska räcka till för att processa 30fps i µ770SW.

Att kontinuerligt ta fram nyare Image Processing Asics, som är både effektsnålare och kraftfullare än tidigare generationer har nog hög prioritet, men är samtidigt en process som nog kan ta så lång tid som upp till ett par år. Förhoppningsvis kan samordningsvinster med kretsar för både P&S och DSLR gynna hur snabbt dessa nya generationer av ASIC's tas fram och introduceras i nya kameror i en takt av typiskt 2 ggr per år.

PMA 2007 nästa månad bör kunna ge en del ledtrådar om vilka framsteg som gjorts beträffande kretsar för bildbehandling, speciellt för de DSLR-kameror som förväntas ha möjligheter till Live (Pre-)View. Externa leverantörer av analog/digital halvledarteknik finnes från t.ex Texas Instruments Digital Camera Solutions även om jag tror att Olympus likt ett flertal andra kamerafabrikanter tar fram sina ASIC's själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar