Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

olyckor med tappade kameror och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Jag har dragit en blixt i golvet mitt under en session.
Känns lagom inspirerande att fortsätta jobbet när man vet att man redan liger ett par tusen back för att man var klantig.

Fler historier om olyckor kan vara kul att höra, eller om man råkat plåta utan minneskort isatt och fått ta om alltihop igen, "raderade av misstag bilder och liknande"

må väl

- Daniel
 
När jag var på Nya Zeeland glömde jag min gamla 'Dynax 505si super' på biltaket en kväll innan jag kröp in i tältet. Det regnade på natten, och kameran var naturligvis stendöd när jag hittatde den. Men efter att ha kört nån timme med fläkten och värmen på max i bilen, och kameran framför fläktutblåset så tickade den igång igen! Glad blev jag, men resesällskapet muttarde lite eftersom det var en rätt varm dag..

Per
 
Per skrev:
När jag var på Nya Zeeland glömde jag min gamla 'Dynax 505si super' på biltaket en kväll innan jag kröp in i tältet. Det regnade på natten, och kameran var naturligvis stendöd när jag hittatde den. Men efter att ha kört nån timme med fläkten och värmen på max i bilen, och kameran framför fläktutblåset så tickade den igång igen! Glad blev jag, men resesällskapet muttarde lite eftersom det var en rätt varm dag..

Per

skön historia !

Själv körde jag ner radiobilen i en fågeldammen som liten grabb och efter en timmes självtork sprattlade den igång igen. Till min stora lycka...
 
När jag var liten, lyckades min storebror få ena benet i båten som sakta gled ut samtidigt som andra benet var kvar på bryggan.
Blev naturligtvis pladask i saltvattnet, med kameran i byxfickan. Kameran blev naturligtvis stendöd av behandlingen.

Snäll som man är, ville jag naturligtvis hjälpa min ledsna storebror. Så jag skruvade isär hela kameran i dess beståndsdelar och torkade allt. Dessvärre kom jag naturligtvis inte ihåg hur alla delar suttit när jag skulle sätta ihop den igen.....

Så min bror fick tillbaks dom drygt 100 delarna i en fin kartong. Man kan lugnt säga att min bror var mindre nöjd med min insats....
 
StaffanW skrev:
När jag var liten, lyckades min storebror få ena benet i båten som sakta gled ut samtidigt som andra benet var kvar på bryggan.
Blev naturligtvis pladask i saltvattnet, med kameran i byxfickan. Kameran blev naturligtvis stendöd av behandlingen.

Snäll som man är, ville jag naturligtvis hjälpa min ledsna storebror. Så jag skruvade isär hela kameran i dess beståndsdelar och torkade allt. Dessvärre kom jag naturligtvis inte ihåg hur alla delar suttit när jag skulle sätta ihop den igen.....

Så min bror fick tillbaks dom drygt 100 delarna i en fin kartong. Man kan lugnt säga att min bror var mindre nöjd med min insats....

Haha, hoppas det inte var en leica han hade i fickan :)
 
Hmm fy...

Hade precis köpt min nya, fina Contax 167MT med bra objektiv, och en Metz blixt. Tyckte att det skulle vara kul att ta med den ut på dykkurs... Inte under vattnet....

Så när vi har parkerat båten och är på väg ner i det blöta lägger jag kameran i det "vattentäta" facket på dykbagen. Som det visar sig är det täta facket inte alls håller sig så torrt som man önskar. Som tur var hade jag ställt kameran upp och ner, på nått sätt balanserande på bilxten, så kameran hade klarat sig från syndafloden som hade fyllt vår båt och det vattentäta facket med en hel del vatten. Blixten fick en lite skvätt saltvatten i batteri facket, det var bara att ta fram skruvmejseln och skölja ur det salta och torka. Det enda problemet jag har haft med den på drygt 10år var att ena batteri fjädern inte satt fast i plasten..

Lite tur skall man ha...
 
Stod vid vattenbrynet och fotograferade, hade minuterna innan fotograferat strandfynd med ett EF 100/2.8 USM Macro, som jag lagt i ena fickan på västen och "stängt" med dragkedjan.

Bestämde mig för att gå ner på huk för att få ett intressantare utsnitt, varpå jag hör *plums*.

-Hoppsan, stötte jag till en sten?

Kollar ner och ser till min fasa, att min macroglugg ligger i 1 dm högt vatten.

Hade stängt fel dragkedja i västen.

Det blev ett nytt på försäkringen.
 
Skulle iväg o fjällvandra för ca 10 år sedan.

Hade lagt min Eos 600 med zoomobjektivet överst i ryggsäcken och bara vikit över "locket".
En av kompisarna skulle hjälpa mej med denna ryggsäck till bilen och svingade upp den på sin rygg.
Det var bara det att kamera med objektiv gjorde en bågformad luftfärd för att sedan landa på objektivet rakt i asfalten precis vid bilen.

Ringen längst fram på objektivet sprack lite och mitt humör blev sämre.

Men korten från fjällturen blev bra. Allt funkade!

Ringen limmade jag bara ihop igen.
Ibland ska man ha tur... Verkar vara tåliga kameror de gamla EOS:arna...
 
filmrullen åt helvete

Min första rulle som jag plåtade med min ryska småbildare, en zenit kunde jag inte för mitt liv komma på hur man skulle göra för att rulla tillbaka den.

Hade plåtat familj, hundar och andra vanliga motiv, men just att det var den första rullen, gjorde den till ngt väldigt speciell , i mina ögon.
Som en turist stod jag där med skägget i brevlådan.

Efter en kvarts pillande fick jag ett utbrott och slet ut rullen vredesmod.

Dan efter gick jag till en kamerahandlare som givetvis visste direkt hur jag skulle göra för att rulla tillbaka filmen.

Pinsamt. Jag var redo att lägga kameran på hyllan innan jag ens riktigt kommit igång.

Istället lev det tvärtom och sen dess har det blivit mängder med bilder och olika fotouppdrag:)
 
Tja, första gången jag provade att fota i raw var väl ingen höjdare.. Hade tagit en massa bilder jag var väldigt nöjd med. När jag laddar in dem i datorn har jag vanan att först laddar jag över dem i "mina bilder", sen i "Sorteraren" till photoshop där jag har inställt att alla bilder ska raderas från minneskortet efter överföringen.
Glad i hågen väntar jag på att bilderna ska bli överladdade till datorn så att jag skulle kunna börja utnyttja rawfilens fördelar. Efter ett tag dyker en ruta upp med texten "följande objekt kunde inte importeras".
Skit, tänker jag, man får väl läsa bruksanvisningen till kameran och se om man hittar nåt om hur man ska få in rawbilderna i datorn.
När jag kollar i kameran är alla bilder raderade från minneskortet. Så kan det gå! :)
 
Nära..

.. har varit uppe i Lofoten och kikat späckhuggare i mellandagarna och det kunde ha slutat illa. Vi var ute och fotade berget Stetind (Norges nationalfjäll) mitt i natten. Satte fast min 400D och ett 10-20 och skulle börja fota när polarn skulle hjälpa mig med stativhuvudet...

Kamera och objektiv lossnade tillsammans med stativplattan och for mot marken. Jag hinner få tag i kamerabandet innan kameran dunsar i asfalten *weei*.

Kunde dock slutat illa även om det inte är så många 1000-lappar som andra besitter i kameraprylar.

// Jocke, som nu inte låter någon röra stativet ;)
 
Usch ja, men jag har alltid någon tur i oturen, ibland hade det kunnat sluta mycket värre..

Sexårskalas och ett fullt saftglas kom farande över fronten på kamera och objektiv. 85:an fick begravas men kameran var vattentätad och en avtorkning räckte på den.

Brand uppstod i mitt första mörkrum. Jag lyckades döda den snabbt, men en optik jag höll på att byta hamnade i sköljbaljan under tiden. Det torkade över ett element på några dagar..
 
Kopte mitt forsta objektiv efter kitobjektivet, 50mm, supernojd. Extas! Nyforalskad som man var tog man med det till frukostbordet. Manga trotta ogon och armar, padang i golvet andra dagen.
Jag grater fortfarande.
 
Jag hängde min 1D Mark II med 300/2.8 på en monopod över kanten på utvisningsbåset när jag fotade hockey för ett par år sedan och vände mig om för att ta bilder med min andra kamera. Jag hör hur det dunkar till bakom mig och då har det hela tippat och ramlat en meter ner i betonggolvet. Objektivet bröts av från kameran, en av "vingarna" på bajonettfästet slogs av och fästet behövde bytas, och kameran behövde en fokusjustering. Inget annat verkar ha tagit skada som tur är, kamera och objektiv har hittills fungerat felfritt ett par år efter det. Det kostade ett par tusenlappar att vara så korkad bara, vilket retar mig en del. Nu ser jag till att lägga ifrån mig saker så att dom inte har möjlighet att falla.
 

Bilagor

  • jh5q4100_30028brokensmall.jpg
    jh5q4100_30028brokensmall.jpg
    20.8 KB · Visningar: 207
En annan händelse som slutade bra var när jag lyfte upp och drog på mig ryggsäcken utan att ha stängt dragkedjan. Hela innehållet, ett antal objektiv, ett kamerahus m.m., rasslar ut på marken. Som tur var så var det fin mjuk snö där allt ramlade så det vara bara att gräva fram prylarna och torka av dom lite. Puh.
 
Jag lämnade min gamla ixus i en påse och dne påsen vart vattenfylld och den gick åt fanders.
 
Detta är kanske att spåra ur ämnet men varför inte ta upp olyckor rent allmänt ?
T ex kört och kvaddat farsans bil, reaktioner , kosnader och sånt. Det måste finnas en skatt att gräva ur, haha

Välte en hylla med elektronik som liten knodd när jag var ute på Expert med farsan.Det var videokameror och annat småt och gott...

Expediten blev tomatröd i ansiktet men höll sig i skinnet eftersom jag var liten grabb.
Farsan var så förbannad att han inte pratade med mig på två dagar. Han var nog lite chockad av smällen som blev när hyllan slog i golvet....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.