Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olycka med min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrillan04

Aktiv medlem
Så var olyckan framme då:

Höll på att rengöra min D70 & lyckades skvätta lite vätska in i kameran (ytterst lite men ändå). Det kom några mikro stänk in och satte sig på den brungrå skivan bakom spegeln som jag tror heter lågpassfiltret eller något liknande.

Vid första provfotningen efter olyckan framträdde små suddiga "blommor" på bilderna men efter lite "blåst" och "vädring" försvann dessa. Det är dock fortfarande en fyra fem ytterst små prickar på den brungrå skivan kvar. Det är inget som jag lyckas se på bilderna men detta irriterar mig något oerhört.

Går det att lämna in kameran och få skivan rengjord eller måste man byta ut den helt, och i så fall någon som vet vad detta kan kosta?

Någon som har gjort liknande dumheter???

Sensmoralen är: "Börja aldrig rengöra ömtåliga saker klockan 04,30 lördagsnätter"

En trött Christian

Chrillan04 skrev:
Går det att lämna in kameran och få skivan rengjord eller måste man byta ut den helt, och i så fall någon som vet vad detta kan kosta?

Vad var det för vätska som stänkte in?

Normalt kan man rengöra lågpassfiltret utan problem, om man har rätt utrustning. Lämpliga vätskor och rengöringsverktyg finns hos välsorterade kameraaffärer.

Det är faktiskt ganska normalt att man behöver rengöra sin CCD (lågpassfiltret), med tiden kommer ju damm in i kameran och sätter sig på filtret och det får man ta bort med jämna mellanrum.

Du kan även få kameran rengjord hos någon verkstad, men det kostar kanske några hundra.

//

Re: Re: Olycka med min D70

Megapolare skrev:
Vad var det för vätska som stänkte in?//

Det kom vätska (vatten) från en sån där luftspruta av kolsyre modell.

Det känns ju lugnande att det går att rengöra den, vart lite skraj att jag var tvungen att byta ut den helt. Har bar läst att den skulle vara extremt ömtålig...

Tack för infon

se bara till att ta bort ev. borst på gummitutan för den blir annars full med damm som man sen bara blåser in i kameran igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar