Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oly 2100UZ macro/blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

lars2

Avslutat medlemskap
Hej

Köpte en 2100 i december, första digitala kameran, jättekul kamera tycker jag.

Men jag undrar om det är någon här som vet om det går att sätta på t.ex. Hoya närbilds filter/linser och om det gör skillnad mot Olympus macrolins?

Är det någon som vet om det finns enkla blixtar typ ringblixt eller liknande som fungerar med 2100:an?

Lars K

Hej,

Det funkar alldeles utmärkt att skruva på en närlins på Olympusen. Har själv ett B+W +3 lins, som minskar närgränsen till nästan 1 cm i macro läget. Funkar inte så bra under zoomning med det är väl inte heller meningen med en sådan lins/filter.

Blixtar är det lite sämre med men man kan komma undan billigare än Olympus original blixt med bibehållen TTL funktion med Metz SCA3202 (mellan kamera och blixt) och en Metz MZ-34 CS2 Digital (tror jag den hette). Ringblixtar har jag inte sett alls till Olympusen men det kan ju finnas nån som funkar.

Kan även funka med dom andra Metz blixtarna, inte helt säker men det är bäst att fråga dom som säljer Metz prylar.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

Mvh Mika

Tack för svaret!

Jag letade lite efter blixtarna du nämnde och fann detta på Metz sida:

mecablitz_digital_tabelle
C-2100UZ:
"SCA 3202 with flash units of SCA3000/30032 system and Olympus flash grip FL-BK 01 and cable FL-CB 01 or mecablitz 34 CS-2 digital"

Som jag fattade det behöver man ingen "SCA 3202" till "34 CS-2". Hittade ingen svensk fotosajt som hade den, men i Tyskland kostade den ca e150 och i Norge 1900 norska (bara något som jag råkade se som hastigast i sökresultatet).

Nu är jag inte direkt någon fotonörd, vad betyder: "B+W", "+3" fattar jag.

Om jag fattat det rätt är det ingen större skillnad i avståndet till objektet, mellan en närlins eller Olympus macrolins, vid samma "storlek".
Eftersom jag vill ha blixt och kamera i ett paket för att snabbt kunna ta bilder av tänder eller tandkonstruktioner på modeller får jag kanske fixa till någon sorts förlängning av skenan så inte 2100:ans långa objektiv skuggar.

Lars

B+W är fabrikatet på närlinsen.
Köpte det på Fapo fotohandel här i Stockholm för ca 100:-, något billigare än macro linsen från Olympus :)

Blixtarna kan man nog köpa via Cyberphoto, dom har ett stort urval av Metz blixtar och tar säkert in en 34 CS-2 om man ber dom. En bom till blixten måste man ha i vilket fall som helst då det inte finns någon blixtsko eller annat fäste på kameran. Kan vara trevligt och antagligen inte allt för svårt att tillverka den själv så får man den som man själv vill ha den.

Du har nog helt rätt att 34:an inte behöver SCA3202 tillsatsen, tog uppgiften ur minnet utan att kontrollera det noggrannare.

/Mika

Ringblixt

Magnus Strömqvist hade vänligheten att tipsa mig om en sida där det säljs slavblixtar till digitalkameror. http://www.srelectronics.com/

De har även en ringblixt:
"Perfect for dental or catalog photography when used with a close-up lens set. $249.95"

Jag har inte hittat någon återförsäljare i Sverige.

Var ett tag sen jag kollade den här sidan, så bättre sent än aldrig, Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar