Graal
Avslutat medlemskap
Ser i Emmaboda Tidning (ett gratisutdelat reklamblad på 30 sidor som utkommer någon gång i månaden) att en bild som jag har upphovsrätten till publicerats på ca 1/3 sida utan min tillåtelse. Något fotografnamn står heller inte under bilden. Bilden är från en släktträff där jag ombeddes att fotografera de ca 90 personerna som deltog tillsammans på en bild. En liten artikel om släktträffen publiceras nu i tidningen med min bild. Jag fick betalt för bilderna som jag redigerade och skrev ut åt dem. Sedan var det några som även ville ha bilderna på CD för att kunna titta på i datorn (eller skriva ut själva för eget bruk) och det fick dom. Men något tal om att överlämna upphovsrätten var det aldrig fråga om. Nu har förmodligen någon lämnat in bilden till tidningen och bett dom skriva en liten notis om det hela.
Jag vill inte alls klandra någon för att de lämnat in bilden och bett dom skriva om det men jag tycker att tidningen agerat klantigt som inte bemödat sig om att kontrollera vem som har upphovsrätten till bilden och inte skrivit ut mitt namn som fotograf under den. Kanske har de som köpte bilderna trott att de har upphovsrätt och kan göra som de vill bara för att de betalat sina 50 kr för den förstorade färgbild och den bildfil de fick och då svarat tidningen att publicering är ok? Vad tror ni och är det någon vits med att agera? Funderar i alla fall att kontakta tidningen och påpeka det hela. Vill däremot inte klanka ned på släktmedlemmarna det är ju tidningen och dess ansvarige utgivare som har ansvaret för publiceringen.
Jag vill inte alls klandra någon för att de lämnat in bilden och bett dom skriva om det men jag tycker att tidningen agerat klantigt som inte bemödat sig om att kontrollera vem som har upphovsrätten till bilden och inte skrivit ut mitt namn som fotograf under den. Kanske har de som köpte bilderna trott att de har upphovsrätt och kan göra som de vill bara för att de betalat sina 50 kr för den förstorade färgbild och den bildfil de fick och då svarat tidningen att publicering är ok? Vad tror ni och är det någon vits med att agera? Funderar i alla fall att kontakta tidningen och påpeka det hela. Vill däremot inte klanka ned på släktmedlemmarna det är ju tidningen och dess ansvarige utgivare som har ansvaret för publiceringen.