Annons

Olovlig publicering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Ser i Emmaboda Tidning (ett gratisutdelat reklamblad på 30 sidor som utkommer någon gång i månaden) att en bild som jag har upphovsrätten till publicerats på ca 1/3 sida utan min tillåtelse. Något fotografnamn står heller inte under bilden. Bilden är från en släktträff där jag ombeddes att fotografera de ca 90 personerna som deltog tillsammans på en bild. En liten artikel om släktträffen publiceras nu i tidningen med min bild. Jag fick betalt för bilderna som jag redigerade och skrev ut åt dem. Sedan var det några som även ville ha bilderna på CD för att kunna titta på i datorn (eller skriva ut själva för eget bruk) och det fick dom. Men något tal om att överlämna upphovsrätten var det aldrig fråga om. Nu har förmodligen någon lämnat in bilden till tidningen och bett dom skriva en liten notis om det hela.

Jag vill inte alls klandra någon för att de lämnat in bilden och bett dom skriva om det men jag tycker att tidningen agerat klantigt som inte bemödat sig om att kontrollera vem som har upphovsrätten till bilden och inte skrivit ut mitt namn som fotograf under den. Kanske har de som köpte bilderna trott att de har upphovsrätt och kan göra som de vill bara för att de betalat sina 50 kr för den förstorade färgbild och den bildfil de fick och då svarat tidningen att publicering är ok? Vad tror ni och är det någon vits med att agera? Funderar i alla fall att kontakta tidningen och påpeka det hela. Vill däremot inte klanka ned på släktmedlemmarna det är ju tidningen och dess ansvarige utgivare som har ansvaret för publiceringen.
 
Jag skulle absolut ha mailat tidningen och påpekat detta!

Ifall jag skulle ha agerat mot tidningen eller inte beror på upplaga och hur de driver tidningen. Drivs tidningen kommersiellt eller på ideell basis med reklamen som intäckt endast för att kunna driva tidningen? I det sistnämnda fallet så hade jag nog nöjt mig med att skälla lite på tidningen. Men om det är en kommersiell tidning som trycks i större skala så hade jag kanske skickat en faktura. Observera att jag skrev kanske, då risken är att tidningen klandrar den som har skickat bilden till dom. Även om det är tidningen som i sak har gjort fel så kanske man i vissa fall inte vill stöta sig med personen som skickat in bilden.
 
Tidningen ägs av ett aktiebolag, Emmaboda Tidning AB, och har en upplaga på 10 200 ex. Den sammarbetar tydligen med Kalmarposten som har över 50 000 i upplaga och de tillhör en samarbetsorganisation, Gratistidningarna.
 
BLF's "Rätt och Pris" säger:

Insidesbild stor som kvartssida debiteras alltid som halvsida.

För upplaga mindre än 10.000 ex i reklamtidning debiteras 2700:-

Sen tilkommer 100% för utelämnande av namn, och dessutom ytterligare påslag för otillåten publicering.

Jag är dock inte säker på vad man ska gå efter när det gäller otillåten publicering. Läser man i RoP under "Otillåten exemplarframställning - bildstöld" så står det: "Exemplar av bild får ej framställas utan säljarens tillstånd. Med exemplarframställning avses t.ex. reproducering, kopiering, inläggning som digital bild i datoriserat arkiv, internetpublicering, CD och dylikt".

Om man anser att otillåten publicering faller under detta så ska man debitera med 10% av basbeloppet. Vad basbeloppet är i år vet jag ej, år 2003 var det 39.400
 
Jag har mejlat företaget nu (de har mejladress samma som Kalmarposten) så får vi se vad som händer. Jag skrev att jag inte ville klandra den eller de som lämnat in bilden och att något missförstånd måste ha uppstått men att tidningen måste försäkra sig om upphovsrätten och om fotografens tillstånd. Påminde också om BLF:s lista och bad om deras syn på saken och om de hade något förslag på hur vi skulle komma överens.
 
låter bra. Om de är smarta erbjuder dom dig full betalning för publiceringen och utelämnande av byline, d.v.s. 5200:- (2700:- är för bild i reklamtidning med upplaga under 10.000 ex, men jag ansåg att det var lämpligast i och med att upplagan bara överstiger 10.000 med 200 ex), men det är nog tyvärr inte så troligt.

Skulle du dock stämma dom skulle du teoretiskt kunna få ut 10.480:- (7336:- om man drar av de 30% som Staffan tar för att driva målet i domstol)

3270:- för bild på halvsida i reklamtidning med en upplaga under 25.000 ex plus 100% påslag för utelämnande av byline plus 10% av basbeloppet som i år är 39400:-
 
Har ännu inte fått något svar tillbaka. Är det en god idé att vänta någon vecka och sedan skicka nytt mejl där man meddelar att om inte svar kommer inom t.ex tre dagar så kommer en faktura att skickas med de summor som motsvarar vad BLF tar ut i samma situation? Jag kommer då att anlita Frilans Finans så att allt blir riktigt vad gäller skatter, sociala avgifter etc? Och om denna faktura inte betalas så gör jag polisanmälan för bildstöld och olovlig publicering, eller är det bättre att anlita t.ex Staffan Teste för stämning av företaget?
 
Graal skrev:
Har ännu inte fått något svar tillbaka. Är det en god idé att vänta någon vecka och sedan skicka nytt mejl där man meddelar att om inte svar kommer inom t.ex tre dagar så kommer en faktura att skickas med de summor som motsvarar vad BLF tar ut i samma situation? Jag kommer då att anlita Frilans Finans så att allt blir riktigt vad gäller skatter, sociala avgifter etc? Och om denna faktura inte betalas så gör jag polisanmälan för bildstöld och olovlig publicering, eller är det bättre att anlita t.ex Staffan Teste för stämning av företaget?

Det blir ju enklare för dig att anlita Teste.
 
Jag tycker en vecka låter rätt bra att vänta. Det kan ta ett tag medans de undersöker på tidningen vem som tog hand om bilden, var bilden kommer ifrån och hur det stod till med rättigheterna.
 
Graal skrev:
Har ännu inte fått något svar tillbaka. Är det en god idé att vänta någon vecka och sedan skicka nytt mejl där man meddelar att om inte svar kommer inom t.ex tre dagar så kommer en faktura att skickas med de summor som motsvarar vad BLF tar ut i samma situation? Jag kommer då att anlita Frilans Finans så att allt blir riktigt vad gäller skatter, sociala avgifter etc? Och om denna faktura inte betalas så gör jag polisanmälan för bildstöld och olovlig publicering, eller är det bättre att anlita t.ex Staffan Teste för stämning av företaget?

En vecka låter nog rimligt. Om det blir tal om faktura så skall (i normala fall) betalningsvillkoret vara 20 dagar. Efter 30 dagar debiterar man dröjsmålsränta riksbankens referensränta + 8 procent. Anmärkningar mot fakturan skall ha inkommit inom 8 dagar för att beaktas. Normala villkor alltså. Bestrider dom inte fakturan, men underlåter att betala (efter en påminnelse) skulle jag ha gått till kronofogden.

I.o.m. att dom i det fallet inte har bestridit fakturan så har du full rätt till dina pengar, enligt min åsikt.

Om de däremot bestrider fakturan, då skulle jag ha kontaktat Staffan. I BLFs RoP står: "Tvister om affärsuppgörelser där BLFs leveransvillkor gäller skall föras i svensk domstol enligt gällande svensk lag". Hur man nu ska tolka det kanske tåls att fundera på. I.o.m. att de har underlåtit att ta reda på om de verkligen hade rätt att publicera bilden så tycker jag att de har ingått ett tyst avtal. Fast å andra sidan, i så fall kanske fakturan endast skall vara på publiceringen i sig + utelämnande av byline...

Svår fråga detta, det finns garanterad de på fotosidan som har mer koll än mig på hur detta sköts generellt. Men jag hoppas i alla fall att jag är till någon hjälp.

Kul att du håller tråden uppdaterad förresten!
 
Tackar stort för hjälpen med detta! Har vid några få tidigare tillfällen råkat ut för publicering av bilder där jag inte tillfrågats men då har jag inte velat krångla och struntat i saken. Men nu tänker jag inte längre låta det bero utan försöka göra något. Man har ju en hel del utgifter för sitt fotograferande och då känns det inte bra att bli utnyttjad på det här sättet. Man känner sig faktiskt kränkt också, precis som om någon stulit något från en.
 
Jag förstår precis hur det känns! Jag menar, det är ju en sak om kalle andersson, 13 år, "snor" en bild som han tycker är fin och vill visa på sin hemsnickrade hemsida. Men när en tidning som drivs kommersiellt agerar med en sån arrogans (för jag har svårt att tro att det beror på okunskap) så är det en helt annan sak!
 
Jag har svårt att tro att det är arrogans. Snarare så litade de på den som levererat bilden när denna sa att det var hans bild och att det var okej för dem att publicera den.

Det är misstag som tyvärr händer ibland och det enda man kan göra är att rätta till det.
 
Arrogans tycker jag det är om man inte svarar. Har gått två dagar nu sen mitt mejl gick iväg och ännu ingen reaktion. Får se vad som händer de närmsta dagarna?
 
Jo man kunde ju åtminstone ha hört av sig och informerat att man håller på att kolla upp vad som gått fel.

Det är ju inte säkert att den som fick ditt mail är rätt människa att svara för vad som hänt och med befogenheter att rätta till det. Det är ju en tisningsredaktion, säkerligen med en hel del anställda, så det kan ju ta några dagar innan de har tillräckligt på fötterna för att svar. De vill ju säkerligen undersöka vad som gått fel.

Därför skulle jag ta det lugnt och ge dem en vecka (5 arbetsdagar) och har de inte svarat då så skulle jag skicka ett betydligt mer bestämmt mail.
 
Vill du ha kontakt med en liten redaktion, för vad du själv beskriver som ett reklamblad, är det nog smidigare att lyfta på telefonluren än att skicka en massa mail.

Nivån på mailhanteringen är fortfarande bedrövlig bland massor av företag i landet. Det kan man bli upprörd över, och till och med kalla dem för arroganta (för det är ju i botten arrogans och okunskap). Men det hjälper inte ditt syfte att sitta och sura för att de inte svarar. Ring dem istället.
 
Har nu talat med tidningen och de ursäktade sig for uteblivet namn och att de ej tagit reda ordentligt vem som hade upphovsrätten. Eftersom de uppfattade det som ok att publicera bilden ville jag inte utkräva någon storre summa utan vi kom overens om 500 kr. For mig var det mera pricipen som var viktig och då nojde jag mig med det eftersom de bad om ursäkt och beklagade sig.
 
Låter bra. Ingen stött och du 500 kronor rikare :)

Kanske skulle du ha begärt lite mer, men är du nöjd så är det bra :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.