Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olja på lamellerna - Nikon 35, f2,0 D

Produkter
(logga in för att koppla)

JörgenR

Medlem
Jag noterade att de flesta bilderna jag tog med min Nikon 35 mm, f 2,0D blev överexponerade.
När jag tog loss objektivet från kamerahuset och testade att blända ner så gick det trögt och lamellerna fastnade i öppet läge för att långsamt sluta sig.

Vid noggrannare kontroll visade det sig att det kommit olja på lamellerna. Första objektiv jag har som det hänt med, lyckligtvis.

Vad jag förstår så kan man om man är djärv/erfaren/motiverad skruva ner objektivet i molekyler och göra rent lamellerna själv.

Eftersom jag är odjärv och omotiverad undrar jag om det finns någon firma eller privat hobbyist i stockholmsområdet som kan genomföra en sådan rengöring till en vettig/rimlig penning?

Tips emottages tacksamt!

ingen som har några tips?

Läste lite på nätet, och det tycks som att problemet kan uppstå beroende på höga temperaturer eller för att man förvarar objektivet stående med frontlinsen uppåt. Oklart hur vanligt det är dock.

Ingen som vet någon som reparerar/servar objektiv till vettiga priser?

Bump?

Bumpar inlägget. Ingen?

Läste lite på nätet, och det tycks som att problemet kan uppstå beroende på höga temperaturer eller för att man förvarar objektivet stående med frontlinsen uppåt. Oklart hur vanligt det är dock.

Nej, men det är ett känt typfel på just det objektivet. Senare exemplar ska vara åtgärdade och inte drabbas av det i högre grad än andra objektiv.

Jag tror det blir svårt att hitta någon verkstad som gör det billigare än vad ett fint exemplar kostar på begagnatmarknaden. Det krävs som du säger en del tålamod att göra det själv. Instruktioner kan man hitta på nätet.
Jag har själv ett makro i delar som ligger i en burk och väntar på "motivation" :).

Jag har reparerat ett antal objektiv genom åren hos Werner Schaden på LP-Foto i Stockholm. Mycket kunnig man som bl.a. fixat just ett liknande problem på ett Minolta 50mm/1,7.

http://www2.lpfoto.se/index.php?d=REPARATIONER

Werner Schaden är ett utmärkt förslag.
Ett annat alternativ att kolla är Jonas Vikström, www.analogakameror.se. Vet att han reparerar objektiv, men ifall han reparerar just den typ du har får du mejla honom och fråga (om du tycker det är mödan värt att kolla).

Werner Schaden är ett utmärkt förslag.
Ett annat alternativ att kolla är Jonas Vikström, www.analogakameror.se. Vet att han reparerar objektiv, men ifall han reparerar just den typ du har får du mejla honom och fråga (om du tycker det är mödan värt att kolla).

LP-Foto och Schaden inte minst är kul att besöka. De sysslar bara med analogt vad jag vet, så det kan man ju tänka på men objektiven bryr sig ju inte om vad de sitter på för hus normalt. Hittills har de fixat allt jag kastat på dem. Priset har hittills legat på en nivå som gjort det värt att reparera för de objektiv jag bett dem fixa.

Med tanke på att Jonas Wikströms företag råkar heta Analoga kameror Stockholm, så tror jag att man inte är alltför djärv ifall man drar slutsatsen att samma sak gäller även för honom (att han sysslar enbart med analogt alltså). :)

Med tanke på att Jonas Wikströms företag råkar heta Analoga kameror Stockholm, så tror jag att man inte är alltför djärv ifall man drar slutsatsen att samma sak gäller även för honom (att han sysslar enbart med analogt alltså). :)

Men objektivet i fråga är inte "digitalt".

Det är väl tur det att objektivet inte är "digitalt", med tanke på att killen av företagsnamnet att döma kan förväntas ha begränsat sig till att enbart jobba med analoga grunkor. :)

Han tar 500 kr för rengöring eller omfettning av optik.

Det är ju inte så ovanligt med "haze" i äldre Leicaobjektiv. Han skriver att han kan ta bort detta och att det oftast blir bra igen.

Huruvida han åtar sig service även av objektiv från andra tillverkare får den intresserade själv ta reda på. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar