Annons

Olja läcker ur polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Jag skulle putsa bort ett par dammkorn från baksidan ett ganska nytt B+W Cirkulärt polarisationsfilter 77 mm MRC och fick då feta fläckar på filtret. Det blev bara värre när jag försökte få bort dem och snart var hela baksidan smetig. Det visade sig att det låg olja eller fett längs med kanten på insidan. Det gick åt en hel putsduk (bit för bit) och stor försiktighet (undvika kanterna) för att kunna fortsätta fotograferandet. Oljan/fettet är av en svårlöst natur som dock går bort med tabort (fläcklösare) från putsduken. Jag har nu rengjort kanten så gott det går men är rädd att det kryper ut mer smörjmedel med tiden.

Är det någon mer som har erfarenhet av att B+Ws polfilter läcker ur lagret? Är det normalt?
 
Jag har haft mitt B+W MRC några år och jag har inte märkt något läkage, troligen så har du haft otur bara.

/kent
 
Det låter som att mitt filter inte är helt unikt, men att de inte heller brukar läcka så mycket, ibland inte alls, baserat på ganska liten statistik. Jag får torka av kanten ibland och se om det slutar med tiden. Tack för erfarenheterna.
 
Jag kanske inte kan hantera min kamera ännu men jag tycker att det Hoya Digital UV-filter jag har är totalt meningslös då jag inte ser någon utlovad bild förbättring.
 
Vem har lovat att ett UV-filter ska ge en bildförbättring? (På en digital kamera åtminstone.) Jag använder det bara som skydd. Polarisationsfilter har däremot en dramatisk effekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.