Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olja i 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

hybrid3

Aktiv medlem
Glad i hågen fick jag hem ett litet paket innehållandes bland annat ett 50/1.4 (gamla modellen). Objektivet var i princip i nyskick om det inte vore för att bländaren löpte extremt trögt. Just det, en massa olja på bländarlamellerna...

Så fort jag skaffat lite sprit att tvätta med samt något lämpligt att ta bort frontringen skrider jag till verket, hoppas jag inte får skäl att ångra mig... Så fort detta är avklarat ger jag mig på det något mer komplicerade 35-70/4 som också har detta problemet, om jag inte avskräckts först vill säga.

Någon här som gjort det? Jag tänkte följa Pete Ganzl's prima anvisningar:
http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

Edit:
Sökfunktionen är min vän:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=74274&highlight=olja+minolta

Jag har gjort det mitt 50/1,7 med bra resultat. Det var lite svårt att få loss frontkåpan, kan sitta rätt bra.
Jag pillade dessutom isär hela bländarkassetten och rengjorde varje lamell för sig för optimalt resultat. Du bör (eller rättare sagt måste) ha känsla för finmekanik och stort tålamod. Det var pilligt att få ihop det igen efteråt. Även om du inte delar bländarkassetten så är det knivigt att få ihop så att styrpinnen och samtliga lameller hamnar i rätt läge.

Jag har också gjort det på mitt 50/1.7 med samma resultat som tidigare inlägg, blev tvungen att ta isär hela bländarkasetten, viket kan vara nödvändig om man vill få bort all olja,

Jag använde CRC Bräklen rengöringsspray, (broms,kopplingslammells clener för fordon) som jag anser är en bättre fettlösate än sprit vågar inte använda aceton för delar av bländarkasetten är i plast.

Sedan vid ihopmontering så blev det till "Gör om gör rätt" 2-3 gånger för att få flamellerna och styrpinne riktigt,pincett och en tunn tandpetare är verktygen för att ordna bländarlamellerna och ha TÅLAMOD till slut blir det rätt.
Lycka till!!

Tack för svaren, Metex & Js!

Nu är det gjort och resultatet blev över förväntan. Det enda jag hade problem med var att få loss frontringen som var mycket svår att få grepp om. Till slut lyckades jag med sambons hårtork & en tom burk (tidigare innehållandes Santa Maria Sambal Oelek) + en massa dubbelhäftande tejp (som jag först lyckades kladda ner frontlinsen med).

En skruv råkade jag förstöra spåren på (de är rysligt små, PH000) men min far som har en mekanisk verkstad (www.sb-mek.se) tipsade mig om att ta en något större skruvmejsel och "slå ner" i de gamla förstörda krysspåren. Det fungerade alldeles utmärkt.

Låsringen som höll lamellpaketet på plats tog jag loss med en pennkniv samt en slipad och böjd bit pianotråd.

Jag tvättade hela lamellpaketet i T-röd (jag tog således inte isär det, även om jag tyckte att lamellerna hamnade i oordning bara jag tittade på dem), lät det torka och monterade sedan ihop rubbet.
Fungerar perfekt!

Tiden får utvisa om jag skulle tagit isär lamellerna, skulle jag behöva ta isär det hela igen känns det betydligt mindre dramatiskt.

// Henrik (som glad i hågen nu ska fotografera hela dagen med über-kort skärpedjup).

....och så var det dags för en uppföljning av min första objektiv-operation någonsin (idag är jag lite mer rutinerad och har tagit mig an både 35-70/4, 35-105 och 70-210/4 med gott resultat):

Att inte ta isär lamellkasetten och bara blaska den i T-röd var ingen hållbar lösning. Nu i helgen fick jag göra om operationen, denna gång i en ultraljudstvätt.

50mm-objektiven är dock väldigt meckvänliga och det hela tog ungefär en timme.

Prova att använda isopropylalkohol istället för t-sprit.
Använde det när jag gjorde rent en rokkor 50mm som hade fått smörjfett på lamellerna. Pillrigt men det gick iallafall ;-)

Problemet låg nog mest i att jag var en fegis och inte tog isär bländaren helt och hållet. Numera använder jag vatten + diskmedel i en ultraljudstvätt, det fungerar riktigt bra (enligt rek. från Pete Ganzel, en objektiv-meckare av rang).

Var hittar man isopropylalkohol?

På apoteket, Riktigt bra att göra rent kontaktytor på elektronik och lösa fetter av olika slag. Brukar ej heller lösa plaster men man bör (ska) prova först på en yta som inte syns / skadas.

....och så var det dags för en uppföljning av min första objektiv-operation någonsin (idag är jag lite mer rutinerad och har tagit mig an både 35-70/4, 35-105 och 70-210/4 med gott resultat):

Att inte ta isär lamellkasetten och bara blaska den i T-röd var ingen hållbar lösning. Nu i helgen fick jag göra om operationen, denna gång i en ultraljudstvätt.

50mm-objektiven är dock väldigt meckvänliga och det hela tog ungefär en timme.

Hur svårt var det med zoom objektiven? Min Minolta 80-200 2.8 G har samma problem, men lite osäker på om jag klarar av det.

Jag har inga erfarenheter med objektiv, men jag har plockat isär och monterat ihop en Canon 20D utan problem. (bytte slutare, vilket är en ganska krävande operation på en 20D)

Fegis ;), nä jag har förståelse för att man är "man" nog att inse sina begränsningar.
Det är ganska enkelt, men har man inte känsla för det samt har lite släng av "parkingson" så kanske man skall låta bli.

Kan rekommendera Isopropanol, funkar utmärkt. Även Rengöringspray till elektronik för kugghjul etc som är svåra att komma åt med sprit. För att få loss framdelen på 50mm - använd nederdelen av en krycka (gummit alltså, inte lättmetallen), funkar utmärkt och lättare att få bort plastbiten.

Har precis genomför min andra reperation av Minolta 75-300 v1, kan ses på http://www.prphoto.se/webgalleries/repair75-300/ samt mitt första försök på http://www.facebook.com/album.php?aid=10528&id=1633580039&l=5b8dd8e5de

Mayro,

Hade du frågat för ett tag sedan när jag fortfarande var föräldraledig kunde jag fixat det bums, nu när jag är tillbaka på jobbet & vår dotter tar med sig den ena dagisbakterien efter den andra hem har objektivjobben lagt sig på kö och jag vill gärna jobba bort dessa innan jag tar mig an något nytt. Men visst kan jag hjälpa dig med det.

Är det olja på lamellerna som är problemet eller något annat? En 50/1.7:a är ju faktiskt ett ganska idealiskt nybörjarprojekt...

Henrik

Har du lust att göra en liten service på min minolta 50 MM 1,7á???

De zoomarna jag meckat med har inte direkt varit svåra men det har tagit extra tid eftersom jag ibland slarvat med uppmärkningen. Om man märker upp & dokumenterar duktigt borde det gå snabbt och smidigt.

På 70-210/4:an är det rätt bökigt att få tillbaka bländaren på rätt plats utan att bladen kommer i oordning, om man inte gör ett specialtverktyg (jag var lat och använde en pet-flaska..).

Ett 80-200 G hade jag nog däremot varit lite försiktigare med eftersom ett sådant betingar ett mycket högre värde. Är det å andra sidan uppbyggt på samma sätt som andra Minolta-objektiv (vilket kanske inte är självklart?) borde det iaf vara görbart.

Hur svårt var det med zoom objektiven? Min Minolta 80-200 2.8 G har samma problem, men lite osäker på om jag klarar av det.

Jag har inga erfarenheter med objektiv, men jag har plockat isär och monterat ihop en Canon 20D utan problem. (bytte slutare, vilket är en ganska krävande operation på en 20D)

Intressant, jag har själv inte gett mig på något sådant. Kul att se bilderna, det verkar påminna väldigt om 70-210:an.

Här är lite Facebook-bilder från diverse objektivmeck:
http://www.facebook.com/album.php?aid=51821&id=655482697

Har precis genomför min andra reperation av Minolta 75-300 v1, kan ses på http://www.prphoto.se/webgalleries/repair75-300/ samt mitt första försök på http://www.facebook.com/album.php?aid=10528&id=1633580039&l=5b8dd8e5de

Jag tror att alla i familjen beercan ser någorlunda lika ut, såg att det skiljde lite i beercan mot BBC bla focusringen (interna) och första linsen/bländar mekanismen.

Vore kul att kunna samla på alla FS egna experiments och dess bilder, alltid kul att visa och ta del av andras försök.

Mayro,

Hade du frågat för ett tag sedan när jag fortfarande var föräldraledig kunde jag fixat det bums, nu när jag är tillbaka på jobbet & vår dotter tar med sig den ena dagisbakterien efter den andra hem har objektivjobben lagt sig på kö och jag vill gärna jobba bort dessa innan jag tar mig an något nytt. Men visst kan jag hjälpa dig med det.

Är det olja på lamellerna som är problemet eller något annat? En 50/1.7:a är ju faktiskt ett ganska idealiskt nybörjarprojekt...

Fokusringen går aningen trögt tycker jag... Så allmän koll är nog "problemet"..

Fegis ;), nä jag har förståelse för att man är "man" nog att inse sina begränsningar.
Det är ganska enkelt, men har man inte känsla för det samt har lite släng av "parkingson" så kanske man skall låta bli.http://

Saken är att jag fått problem med balansnerven.. Så det snurrar en hel del i skallen jämt...Så stirra neråt på småsaker är en extremt svår sak att göra...

Eller kort sagt. Det går bara inte...

Fast ärligt hade jag nog ändå dragit mig för sådant här smått pillande då jag är mer av typen byta traktordäck eller skruva med bilen i garaget än finmekanik..

Men med balansnerproblemet är så detta uteslutet nu att jag ens klarar.. För att mecka med sådant i grov sjögång är nog ingens våta dröm gissar jag..Och det är så livet känns hela dagarna.... Ålandsbåt varje dag feeling..;-))

Faktum är att bara ta bilder är svårt. För det eee inte kul att försöka titta i tittögat kan jag säga.. Då snurrar världen rejält...

Aha. Nu såg jag att du faktiskt bodde ganska långt bort vilket var synd, jag hade gärna kommit förbi och hjälpt dig annars (jag är nämligen oxo f.d HIFI-nörd och tycker fortfarande att sådant är väldigt intressant).

Utan att ha just nu ha tillgång till några servicemanualer tror jag att det borde vara väldigt enkelt åtgärdat (lite fett på fokusväxeln samt i snäckan), behöver man inte bråka med bländaren går allt väldigt snabbt.

Edit: det är förmodligen så snabbt åtgärdat att det går att lösa drop-in om du är ute och åker på 45:an i höjd med Älvängen någon dag.

Fokusringen går aningen trögt tycker jag... Så allmän koll är nog "problemet"..

Det finns post..Optiken är liten och lätt att förpacka tryggt.. Och jag har ju inte brådis heller. Har ju Big Beercan 75-300 att utforska fotografiskt då min kamera är åter här från doktorn.... Så om du skulle ha lust att göra en liten snabbkoll då du har tid över så sänder jag gärna upp gluggen...Så kollar du på den lite då du har tid helt enkelt..inget stress altså...

Synd du inte bor nära. Du hade nog haft lite kul vid lyssnande på min 50/60 tals gamla lilla Philips rörstärkare med dom nuvarande rätt stora burkar den driver.. Kan inte skvalra om vad det är därför jag skall göra en liten bildtråd om den hifiresan också.. Har just gjort klar en annan "liten" resa ju...

Här kan du kolla lite. Men fotandet blev slarvjobb ifrån min sida då tiden var emot mig.... Men ändå.. Det är sådant jag fotar mest egentligen... Där finns ju flera bildtrådar också att titta på för hifi-intreserade även om det kanske inte är en hobby som är aktuell i hobbynivåer.. ;-))

fast jag försöker nog inte ens att göra dom mest rätta bilderna. Utan exakt som i livet fånga mest feelingen av rörelse såsom saker sker.. DVS att folk ser man sudda därför dom rör sig.. I mina ögon skapar det liv i bilderna då man ju ser att folk lever....

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1140.html

Mvh
Tobbe.

Senast ändrad:
Torbjörn,

Skicka ett privat meddelande till mig så får jag din mailadress & så återkommer jag med min vanliga adress.

Jag tittade igenom din bildtråd och drabbades av lite lätt "så mycket roligt det finns att göra men så lite tid man har att ägna åt det"-feber, mycket kul grejer!

Själv har jag ett par hembyggen i vardagsrummet som vill ha nya delningsfilter & diskanter samt en låda Dynaudio-element i förrådet som det skall byggas satellit-högtalare av. Jag måste bara avsluta lite andra projekt först, som hus-, garage- och hönshusbygge o lite annat.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto