Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika typer av bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

MFzombie

Medlem
Tja,
Jag har några frågor ang bakgrunden i vissa typer av foton. Se nedan för exempel
https://flic.kr/p/psMhjY

Week 51 - The Self Portrait by Michael Herb, on Flickr

Day 302/365 - Red Tie by Michael Herb, on Flickr

Är dessa tre typer av bakgrunder helt gjorda i tex ps? Eller är det någon teknik man använder och sedan justerar i efterhand?

Det finns kanske en bra tutorial för just dessa typer av bakgrunder och någon kanske vet vad tekniken kallas?

Tack på förhand

Den första bilden har troligtvis något blått element som kanske är en väldigt svag lampa, ett blått objekt eller dylikt. Sedan bidrar det korta skärpedjupet till att motivet är skarpt och bakgrunden, vad det nu än är, blir suddigt.

På den andra bilden blir jag lite nyfiken på vad du menar med bakgrund. Menar du bara den gula bakgrunden? Kanske tillagt i Photoshop eftersom stora delar av bilden är redigerad.

Den sista bildens bakgrund är helt svart. Det går att åstadkomma i Photoshop med viss kunskap men lättast är att få till direkt vid fotografering. Möjligtvis studio med svart bakgrund, vägg etc.

Om du vill ha bättre kontroll på bakgrunder när du fotograferar så skulle jag rekommendera att experimentera i en studio, eventuellt att du följer med någon fotograf, assisterar och i utbyte får kunskap om hur det fungerar att fota i en studio med dess tillbehör. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar