Annons

olika tillverkares mjukvaror, vad finns och hur funkar dom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-san

Ny medlem
Hej!
Jag är påväg att investera i en ny kamera och kollar väldigt brett i nuläget.
Något jag värdesätter högt är ekosystemet kring kameran. Dvs Vilka mjukvaror det finns för att hantera bilderna och kameran.
Vi har en Nikon Z6 på jobbet för att dokumentera diverse saker. Jag har därför suttit mycket med nikons NX studio, camera control pro, osv.
Program som jag uppskattar väldigt mycket men som har flera brister.

Så frågan till er är, vad har olika tillverkare för mjukvaror för bildbehandling, fjärr styrning via dator, exportering/konvertering, osv?

Funkar dom bra? Är det någon tillverkare som är riktigt dålig på detta?

Väl Mött

OM-System Workspace fungerar aldeles utmärkt, men sen om det passar ens arbetsflöde är en annan femma. Det är ofta svårt att jobba in sig i en ny/annan programvara. Jag har bara testat OM-system Capture men det fungerade fint då man kopplar upp kameran med WiFi.

Jag bytte från Canon till Nikon för 16år sedan och då var Nikons programvara otroligt mycket bättre. Jag kör fortfarande primärt Nikons egna programvara, det är bara i specialfall jag tar till något annat.

Jag har använt Canons programvara då och då. Beroende på vad man vill göra med bilderna är det allt från utmärkt till värdelöst.

Jag föredrar mjukvaror som INTE är knutna till ett specifikt märke, bl a för att det finns flera kamerafabrikat i hushållet. Lightroom Classic och ibland, om jag vill kolla t ex var fokuspunkten låg, NX Studio.

De flesta mjukvaror hanterar de flesta kameror, om inte annat via dng-formatet. Förutom tillverkarnas egna programvara då som nog är låsta till deras kameror.

En viktigare del av ekosystemet är vilka objektiv som finns att tillgå.

Om du någon gång i framtiden vill byta kameramärke så är det en klar fördel att vara inkörd på SW som kan hantera flera märken. Det finns ju massor att välja på, både gratis och sådana som kostar. Jag anser att investeringen det handlar om inte är pengar utan tiden det tar att bli van med ett arbetsflöde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar