Annons

Olika resultat med samma skrivarprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

ottarn

Aktiv medlem
Hej!

Jag provade just att skriva ut ett porträtt med på min Canon 9500 Pro mark II från Lightroom. Först lät jag skrivardrivrutinen sköta färghanteringen. Resultatet blev skit med kalla blåaktiga hudtoner. Sen provade jag att låta Lightroom sköta färghanteringen (perceptuell färgkonvertering). Här blev resultatet mycket bättre och mycket mer likt färgerna på min (kalibrerade) skärm. Varför denna skillnad? Det borde ju rimligen bli exakt samma resultat?

Färgprofilen var Canons standardprofil för semi-gloss papper och datorn är en Mac.

Hej!

Jag provade just att skriva ut ett porträtt med på min Canon 9500 Pro mark II från Lightroom. Först lät jag skrivardrivrutinen sköta färghanteringen. Resultatet blev skit med kalla blåaktiga hudtoner. Sen provade jag att låta Lightroom sköta färghanteringen (perceptuell färgkonvertering). Här blev resultatet mycket bättre och mycket mer likt färgerna på min (kalibrerade) skärm. Varför denna skillnad? Det borde ju rimligen bli exakt samma resultat?

Färgprofilen var Canons standardprofil för semi-gloss papper och datorn är en Mac.

Är du säker på att du avaktiverade färhanteringen i Lightroom?

Meningsuppbyggnad

Är du säker på att du avaktiverade färhanteringen i Lightroom?

Nja, jag ställde in "Hanteras via skrivare" om det är det du menar? Dessutom är var valet av färgprofil disablat (svenska?) i drivrutinen när Lightroom hanterar färgerna, så det är svårt att göra fel...

Edit: Jag provade igen, nu med "16 bitars utdata" icheckat. Resultaten blev om inte helt lika så åtminstone ganska nära.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar