Annons

Olika ljus - mikrojustering

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Har ett rätt drygt problem med autofokus med min kamera (EOS 6D): Vid lampbelysning så får jag backfokus, vid dagsljus så har jag inga problem. Köpte en 35/1,4 och har kört mycket på 1.4 - tyckte den bakfokuserade och justerade -4. Tog med den ut och körde - alla bilderna var nu frontfokuserade. Svor över mig själv och gjorde om mikrojustering - nu behövdes ingen justering alls. Körde lite till och tillbaks kom bakfokus. Provade med 85/1.8 - den ville också ha -4 i lampljus och ingen justering i dagsljus.

Är det här vanligt?

Hej, jag vet inte om det är vanligt, men jag har också sett det: Jag har ett EF85/1.8 som fokuserar finfint förutsatt att belysningen inte kommer från lysrör - då behöver jag knappa in mikrojustering på -7. (Jag vet inte vad som orsakar detta, men det här är i alla fall vad jag upplevt.) För min del innebär det inget större problem eftersom jag sällan använder det här objektivet annat än för inomhussport där det "alltid" är lysrör. (Och de få gånger jag använder det i annat ljus tar det bara några misslyckade bilder innan jag kommer på att nollställa justeringen.)

(I kameramanualen står det nåt om att mikrojustering bör göras på den plats där man ska fota, och det kan man ju tolka som att ljuset visst har betydelse för justeringen.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar