ANNONS
Annons

Olika kostnader för samma produkt !!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

När jag kollar på t.ex. Prisjakt och Pricerunner så ser man att det kan skilja väldigt mycket i pris för exakt samma produkt mellan billigaste och dyraste butiken.

De butiker som säljer produkten mycket dyrare än andra butiker -- Undrar om det finns människor som köper från dessa eller om dessa butiker erbjuder något extra utöver själva produkten som skäl till sitt höga pris?

Exempel:

"Nikon Nikkor AF-S 70-200/2,8 G IF-ED VR II" kostar 17 650 SEK hos "Fotokungen" och 22 839 SEK hos "Webbhallen" (Priser avser inkl. frakt, "Prisjakt")

"Sigma EX 200-500mm F2.8 APO DG HSM For Canon" kostar 126 048 SEK hos "Inet" och 209 900 SEK hos "Rajala Pro Shop". (Priser avser inkl. frakt, "Pricerunner")

Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Exempel två är så extremt och konstigt så det har inte så stor betydelse. Det objektivet finns inte i lager hos någon (nej inte hos Rajala heller, de anger alltid att de har allt i lager verkar det som).

Första exemplet är lite mer relevant. Det betyder nog att de flesta köper på någon av de billigare butikerna. Valet mellan dem beror väl på tidigare erfarenheter eller om någon av butikerna ligger nära fysiskt kanske. Det ganska tätt i toppen där som du ser. resten av butikerna kanske inte har haft det i lager på länge och/eller inte har uppdaterat sina priser. Det är nog inte konstigare än så.

Jag jobbar i en helt annan bransch, vi säljer produkter som inte har det minsta med foto att göra. Vi är dessutom inte billigast, men säljer gör vi. Däremot är vi kända (i vår kundgrupp) i Sverige för bra kundservice. Vi tar hand om våra kunder, vi lyssnar på våra kunder. När en kund kommer till oss och säger att "eyyy len, hasplåten jag köpte till min CF 500 passade inte perfekt" så ringer vi upp kunden och för en dialog, vi försöker få reda på varför hasplåten ifråga inte passade perfekt. (Även om det oftast beror på att kunden inte har lyckats tyda manualen, som i mångt och mycket går att jämföra med en IKEA-manual). Men just det faktum att vi ringer upp och försöker lösa problemet har gjort oss till en av de mer välrenomerade ATV-tillbehörsfirmorna i Sverige. Kan det vara samma sak med de företag du tar upp?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar