Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika filmer i samma dosa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidde

Aktiv medlem
Framkallade en Ilford Delta 100 och en Neopan 1600 i samma dosa. Hade fått för mig att det skulle vara samma tid (9 minuter i d76 1+1) för båda. Ilfordfilmen blev OK (kanske till och med lite i hårdaste laget, men ändå OK). Neopan 1600 däremot blev jättetunn.

Till frågan: blir framkallningstiden påverkad av det faktum att jag blandat olika typer av filmer?

Nej de påverkas inte av varandra. Jag blandar ofta filmer. Men de måste ju klara samma framkallningstid vilket inte verkar vara fakllet här.

Tiden...

...precis, om inte filmerna påverkat varandra skall alltså neopan 1600 framkallas betydligt längre än de 9 minuter som bl.a. digitaltruth rekommenderar. Någon som har en bättre siffra som utgångsvärde?

P.S. Rullen ifråga var en testrulle som tur är. D.S.

Neopan 1600 är jädrans tunn men fungerar bra att kopiera med ändå.

Så det går inte riktigt att jämföra med Deltan.

Du måste testa dig fram själv. Exponeringsmätaren i kameran, temperaturen, motivkontrasten, förstoringsapparaten med mera påverkar. Testa 11-12 minuter nästa gång och kör änu en testrulle.

Jag har också blandat filmer med misslyckat resultat. Framkallade en delta 100 och en hp5+ tillsammans. Dom ska ha samma tid, men deltan blev väldigt kontrastlös, får in runt 10-11 zoner på ett papper med kontrast 2. hp5an blev godkänd. Men jag tror att det kanske beror på att jag hade lite kemi, jag använde 270ml Xtol för två filmer. En annan teori skulle kanske kunna vara att hp5an förbrukar mer kemi då den är snabbare? Då kanske det inte räckte till för att deltan skulle bli rätt framkallad. Men det stämmer ju isåfall inte in på ditt problem då fujin är snabbare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar