Annons

Olika färg på utskrift från LR o PS CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er alla glada.

Har ettproblem med att få färgerna att stämma när jag printar från LR2. Funkar kanonbra när jag använder CS3. Har kalibrerad skärm och använder samma printer/pappersprofiler i bägge programmen men ändå blir det en nyansskillnad när jag använder LR. Från CS3 så ser utskriften "precis" ut som bilden på min kalibrerade skärm medan utskirfterna blir mer magenta/varmare från LR.

Låter givetvis programmet sköta färghanteringen i bägge programmen. Väljer samma utskriftsprofil i resp program, Använder samma förinställda, via tidigare valda, inställningar i printern.

Så nu till 10000 kronors frågan: Gör jag fel eller är det något som annat som skiljer programmen åt? Kan det ha något med vald färgprofil att göra. I CS3 använder jag AdobeRGB medan i LR väljer man väl den först vid export? eller???

Kan det ha något med vald färgprofil att göra. I CS3 använder jag AdobeRGB medan i LR väljer man väl den först vid export? eller???
Du tänker på arbetsfärgrymden i PSCS3, där du valt Adobe RGB, medan Lightroom använder en variant av Prophoto RGB innan bilden konverteras till din skrivarprofil? Ja, det är en skillnad om du skriver ut raw-bilder, men det borde ju bara märkas i några enstaka färger.

Prova att exportera bilden från Lightroom i Adobe RGB med exakt samma Camera Raw inställningar och skriv ut den via PSCS3, blir det skillnad då också?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto