Advertisement
ANNONS
Annons

Olika bläckåtgång olika papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rawshooter

Aktiv medlem
Att profilen för papperet styr bläckåtgången är ganska naturligt men varierar bläckmängden så mycket mellan olika papper att det märks tydligt på förbrukningen?

Jag har nämligen en känsla av att det går åt åtskilligt mycket mera bläck när jag skriver ut på Canons finare papper som Photo Peper Pro än vad det gör på exempelvis Glossy Photo Paper.

Oftast vill man ju skriva ut fint, men ibland så billigt som möjligt.
 
Att profilen för papperet styr bläckåtgången är ganska naturligt men varierar bläckmängden så mycket mellan olika papper att det märks tydligt på förbrukningen?

Jag har nämligen en känsla av att det går åt åtskilligt mycket mera bläck när jag skriver ut på Canons finare papper som Photo Peper Pro än vad det gör på exempelvis Glossy Photo Paper.
Bläckförbrukningen styrs framförallt av din mediainställning, inte så mycket av profilen. Det är t o m så att många mediainställningar lägger på för mycket bläck, så att man tappar separation och valöråtergivning i skuggorna. När jag bygger en profil testar jag gärna vilken mediainställning som ger bästa möjliga valörseparation i skuggorna, samtidigt som den ger en god svärta. Den mediainställningen använder jag sedan när jag skriver ut testkartan som jag tar fram profilen från. Om jag gör någon ändring här, jämfört med tillverkarens rekommendation, så har det alltid varit att använda en mediainställning som lägger på mindre bläck.

Så du kan få bättre resultat och mindre bläckåtgång om du väljer rätt.

Stefan
www.profiler.nu
 
Tack för svaret Stefan.

Frågan kvarstår: Skiljer det så mycket i förbrukning mellan nämnda papper? Canon Photo paper Pro vs Glossy Photo Paper.
 
Ok, bra, då var det inget jag bara hade på känn.

Stärker mitt val att ha båda pappren hemma, - inte bara det bästa.
 
Ok, bra, då var det inget jag bara hade på känn.

Stärker mitt val att ha båda pappren hemma, - inte bara det bästa.

Det märkliga är ju att man ibland får ett bättre resultat när man använder den mediainställning som ger mindre bläck även på det bättre pappret. Av någon anledning vill gärna tillverkarna att vi ska få på så mycket bläck som pappret tål vid en utskrift, inte så mycket bläck som behövs ;-)

Stefan
 
Det märkliga är ju att man ibland får ett bättre resultat när man använder den mediainställning som ger mindre bläck även på det bättre pappret. Av någon anledning vill gärna tillverkarna att vi ska få på så mycket bläck som pappret tål vid en utskrift, inte så mycket bläck som behövs ;-)

Stefan

Klart dom vill det :)

Menar du att du använder inställningarna för nåt annat papper eller finjusterar du nån annans stans?

Jag har en Canon Pixma Pro 9000 och använder canons egna mjukvaror vid utskrift, som Easy Photo print EX och PS-plugen Photo print Pro. Stämmer bra överens med det jag ser på skärmen så jag har inte provat nåt annat.
 
Klart dom vill det :)

Menar du att du använder inställningarna för nåt annat papper eller finjusterar du nån annans stans?
Jag använder inställningar för andra papper. Sedan bygger jag en profil för denna kombination av papper och mediainställning. Mindre bläck och bättre slutresultat.

Stefan
 
Klart dom vill det :)

Menar du att du använder inställningarna för nåt annat papper eller finjusterar du nån annans stans?
Jag använder inställningar för andra papper. Sedan bygger jag en profil för denna kombination av papper och mediainställning. Mindre bläck och bättre slutresultat.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.