Annons

Oläsbara RAW-filer från en EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Hej o kunniga,

sitter här sent en söndag gränsande till natt och börjar trots mitt normalt stora tålamod småsvära över ett svårsmält problem.

Min gode vän har en EOS 1000D. Han har en PSE8 installerad på sin laptop och den vägrar läsa RAW-filerna. Samma filer kan inte öppnas på min dator heller. Han har W7 home and student 64-bit. Jag Ultimate 64-bit. Han har PSE8. Jag PSE9. Ingen av datorerna öppnar filen. Detta har jag gjort på hans laptop. Bytt till W7 Ultimate, fullversion. Uppdaterat PSE8 till sista Adobe Camera RAW, dvs 6.2. Den är rätt installerad, för jag har provkört med en RAW från min EOS 40D, som smyger igång så fint, samt öppnat via Hjälpmenyn, så att jag ser att den startar rätt versionsnummer av Camera RAW.

Jag är helt villrådig inför detta mysterium, för all dokumentation på Adobes hemsida, som jag läser och tolkar den, säger att den Camera RAW jag installerat ska klara EOS 1000D. Det är ju inte den färskaste modellen, om man säger... Nån som känner igen? Tacksam för hjälp...

Nattinatti, nu ska jag kasta krôppen te lôppera... Syns imôrrn
 
Har stött på samma problem fast med Ligthroom och med andra cameror, 50D OCH 60D.
Jag löste det det genom att först kopiera över filerna från minneskortet till datorns hårddisk, och sedan importera dom därifrån och flytta dom. Från hårddisken läste Lightroom raw-filerna utan problem.
Det här har hänt mig 3-4 gånger nu, eftersom det gick att lösa så enkelt o inte händer så ofta så har jag inte lagt ner något jobb på att ta reda på varför det blir så.
Testa.
Martin.
 
Nu har jag isolerat felet mer. Det är inte hans 1000D, det är när han använt den nyare 1100Dn. Låter som ett camera RAW-problem alltmer.
 
Nu vet jag felet; Camera RAW täcker inte EOS 1100D förrns version 6.4.1. Och den kan inte installeras på PSE8, utan först 9. Så var det felet funnet... Tack för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.